10 997 läst ·
62 svar
11k läst
62 svar
Lånar ni ut era verktyg?
Det är hos de gamla gubbar som vårdat sina verktyg ömt och aldrig lånat ut sina verktyg man hittar sådana här fina grejer i välvårdat skick: 

B&D

Bosch

Bosch

Scintilla
Ja, osv.
Om det är bra eller dåligt kan ju funderas över.
Men min sensmoral är väl att hur kul är det med dessa gamla maskiner i nyskick såhär en massa år efteråt. Ja förutom som museiobjekt.

B&D

Bosch

Bosch

Scintilla
Ja, osv.
Om det är bra eller dåligt kan ju funderas över.
Men min sensmoral är väl att hur kul är det med dessa gamla maskiner i nyskick såhär en massa år efteråt. Ja förutom som museiobjekt.
Jag lånar ut enkla handverktyg och billiga några år gamla skruvdragare som står i garaget och det fungerar bra, då många bekanta ej ens har skruvmejsel. Däremot nyare maskiner som de aldrig använt etc så fixar jag jobbet tillsammans med dom.
Däremot vill jättemånga bekanta nyttja mina konton hos byggvaruhusen och där har det blivit lite problem, som tex en hämtade ut köksknopp för 50 kr utan tillåtelse och utan märkning, vet inte vem alltså. Och så när jag får fakturan och ber om pengar så har det blivit strul, ja du får dom nästa löning! Så där har jag nu sagt nej. Man kan inte agera bank.
Däremot vill jättemånga bekanta nyttja mina konton hos byggvaruhusen och där har det blivit lite problem, som tex en hämtade ut köksknopp för 50 kr utan tillåtelse och utan märkning, vet inte vem alltså. Och så när jag får fakturan och ber om pengar så har det blivit strul, ja du får dom nästa löning! Så där har jag nu sagt nej. Man kan inte agera bank.
Som yrkesverksam hantverkare lånar inte jag i alla fall ut mina verktyg - jag lånar inte ut min fru heller. Behöver jag ett verktyg köper jag det, men som hobbyjobbare som jag är med mitt hus tex händer det att jag lånar eller lånar ut mina verktyg. Tex skulle jag bila upp ett hål i en naturstensgrund och behövde en borrhammare av modellen stor, inte som en cobra men en rejäl maskin. Då har jag en kompis som har en arsenal av de grymmaste och värsta maskinerna som finns - ber honom snällt och lämnar tillbaka i samma skick som tidigare.
Problemet är att när man lånar ut ett verktyg vill man ju bara låna ut till likasinnade, inte några slarvputtar OCH att få tillbaka det inom bestämd tid, inte på livstid.
Problemet är att när man lånar ut ett verktyg vill man ju bara låna ut till likasinnade, inte några slarvputtar OCH att få tillbaka det inom bestämd tid, inte på livstid.
en gång i tiden köpte man berömda festool. maskiner funka inte länge antingen brände dom eller annat problem.
låna man ut dom privat så var det något helt annat. dom höll när dom använde dom.
nu för tiden använder vi bara såg/klyvborden, fräs, hyvel och deras "kex" maskin(va den nu heter)
låna man ut dom privat så var det något helt annat. dom höll när dom använde dom.
nu för tiden använder vi bara såg/klyvborden, fräs, hyvel och deras "kex" maskin(va den nu heter)
Va?SBH skrev:
Spetsad sockerdricka? :SSBH skrev:
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Jag lånar inte gärna ut mina verktyg men det beror på vem som vill låna med.
Sist lånade jag ut barnens skruv dragare istället för min
En granne ville låna min motorsåg men där går gränsen för man kan inte låna ut en såg med 20 tums svärd till vem som helst.
Veden ligger nummera på min tomt i väntan på att min panna ska tugga sig i dend^_^b
Sist lånade jag ut barnens skruv dragare istället för min
En granne ville låna min motorsåg men där går gränsen för man kan inte låna ut en såg med 20 tums svärd till vem som helst.
Veden ligger nummera på min tomt i väntan på att min panna ska tugga sig i dend^_^b
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Det är starkt att öppet erkänna att man har dyslexi för många vågar det inte trots det är ett av dom vanligaste handikapen.Mikael_L skrev:
Att bygga meningar kan vara nog så knepigt utan dyslexi med för den delen.
Full förståelse och du behöver inte be om ursäkt för att du har dyslexi.Hajar vi inte så frågar vi igen bara.SBH skrev:
Det är väl jag som ska be dig om ursäkt, Jag tänkte att det var någon som kanske hade tagit ett par groggar och skulle skriva och inte fick ihop det.
Och för den delen själv är jag expert på särskrivningar så det är nog inte så lätt att läsa mina inlägg heller.
Matte.
Redigerat:
Det är väl inget du ska be om ursäkt för, det är ju så att säga inget medvetet val. Jag kikade på dina andra inlägg och det var inga problem att förstå vad du menade där. Det var mest tidpunkten som fick mej att misstänka någon form av fyllepostningSBH skrev:

