10 997 läst ·
62 svar
11k läst
62 svar
Lånar ni ut era verktyg?
Nej det är slut med utlåning efter att grannen kom tillbaka med MST och hade tappat den i betonggolvet så den såg ut som en champion i ändan svågern kom med TS 55 med skadad klinga och två jack i skenan
Före detta grannen lånade släggan och kommer in med skaftet och huvudet var för sig och frågar om jag har en till NEJ det är SLUT med UTLÅNING
Före detta grannen lånade släggan och kommer in med skaftet och huvudet var för sig och frågar om jag har en till NEJ det är SLUT med UTLÅNING
Det kan iofs jag knappt heller vad gäller de Jula-bitsen jag lånar ut.. d^_^bEnd skrev:
(Wera-asken stannar hemma)
Annars så lånar jag gärna ut verktyg & prylar enligt samma resonemang som någon tidigare i tråden tog upp: det är kul när folk sysselsätter sig och det finns ofta någon lärdom att dra i slutändan. Grejer som går sönder/slits ersätts naturligtvis, det ingår iaf i min syn på låneprylar.
Redigerat:
Lustigt, jag har en annan infallsvinkel på problemet; jag lånar helst inte prylar av någon, någonsin... Skulle aldrig få för mig att låna en TS55-a av en enkel anledning; jag är patologiskt klumpig och hade definitivt garanterat absolut kört den fina vackra sänksågen rakt på en spik, eller sladden, eller mig själv.
Då föredrar jag att vara klumpig med mina egna prylar, jag är inte så mycket av en verktygsonanist som många andra, så det gör inte så mycket när det blir hack i mitt skitstämjärn som jag använder en gång om året
Trots detta kan jag absolut tänka mig att låna ut mina prylar, men bara om den som lånar ut förstår vinken att han kanske borde ta och köpa sig lite egna prylar någon gång i framtiden.. Man kan inte äga ett hus utan att ha åtminstone en skruvdragare, eller?
Då föredrar jag att vara klumpig med mina egna prylar, jag är inte så mycket av en verktygsonanist som många andra, så det gör inte så mycket när det blir hack i mitt skitstämjärn som jag använder en gång om året
Trots detta kan jag absolut tänka mig att låna ut mina prylar, men bara om den som lånar ut förstår vinken att han kanske borde ta och köpa sig lite egna prylar någon gång i framtiden.. Man kan inte äga ett hus utan att ha åtminstone en skruvdragare, eller?
Jag kan ju också tillägga att när jag lånar ut saker så är det ett förtroende jag ger.
Och har jag mycket svårt att få tillbaka mina prylar eller det finns ovilja att fixa något som har tagits sönder så är det förmodligen stopp på utlåning i den riktningen sen.
Men i överlag tycker jag de som lånat sköter sig ungefär som jag förväntar mig.
Och har jag mycket svårt att få tillbaka mina prylar eller det finns ovilja att fixa något som har tagits sönder så är det förmodligen stopp på utlåning i den riktningen sen.
Men i överlag tycker jag de som lånat sköter sig ungefär som jag förväntar mig.
Då andra har tagit upp skräckexempel får väl även jag dra mitt strå till stacken-hade för några år senan precis köpt en ny rejäl(o dyr)skottkärra.Dåvarande grannen kommer över o frågar om han kan få låna den.Då vi skulle åka bort över helgen säger jag att jag ställer den bak garaget så du kan ta den när du vill.Tängte ju inte i min vildaste fantasi att någon kan förstöra en skottkärra.När vi kommer tillbaks på söndagskvällen står skottkärran framför garageporten fullsmetad överallt(till o med på skalmarna) med fastbrunnen betong! Vad i helvete.... över till grannen med kärran o frågar vad i helvete han gjort o får glatt till svar att han gjutit några plintar...parkerar den framför hans garage o säger-den här är din o imorgon kväll ska en ny likadan skottkärra stå hos mig BAKOM garaget!!! En ny kärra stod där nästa dag. Efter detta var relationen oss emellan minst sagt frostig o dom flyttade som tur var ett halvår senare o glad var jag över det!
q(;^Lightning skrev:Då andra har tagit upp skräckexempel får väl även jag dra mitt strå till stacken-hade för några år senan precis köpt en ny rejäl(o dyr)skottkärra.Dåvarande grannen kommer över o frågar om han kan få låna den.Då vi skulle åka bort över helgen säger jag att jag ställer den bak garaget så du kan ta den när du vill.Tängte ju inte i min vildaste fantasi att någon kan förstöra en skottkärra.När vi kommer tillbaks på söndagskvällen står skottkärran framför garageporten fullsmetad överallt(till o med på skalmarna) med fastbrunnen betong! Vad i helvete.... över till grannen med kärran o frågar vad i helvete han gjort o får glatt till svar att han gjutit några plintar...parkerar den framför hans garage o säger-den här är din o imorgon kväll ska en ny likadan skottkärra stå hos mig BAKOM garaget!!! En ny kärra stod där nästa dag. Efter detta var relationen oss emellan minst sagt frostig o dom flyttade som tur var ett halvår senare o glad var jag över det!
Lånar jag något vill jag helst lämna tillbaka det i bättre skick än när jag fick det och memorera allt hur det låg i lådan var det stod osv så allt kommer tillbaka exakt likadant...
Ja, det där är inge kul..HenrikHuslöse skrev:
Jag har en bla cementblandare stående som inte är min. Killen som äger prylarna måste ha bytt mobilnummer för jag får inte tag i honom. Antagligen undrar han vad det är för fel på mej som inte lämnar tillbaka hans prylar.. I bland möts vi i trafiken på landsvägen..
Jag lånar aldrig ut verktyg. Däremot om det är nära vän eller liknande, då åker jag över och ordnar jobbet åt dem för en fika eller liknande.
Men det har mycket med min lite pedantiska sida att göra, har haft vissa elverktyg i 4-6 år och de är fortfarande i nyskick. visst, lite luggslitna, men maskinellt i toppskick.
Men det har mycket med min lite pedantiska sida att göra, har haft vissa elverktyg i 4-6 år och de är fortfarande i nyskick. visst, lite luggslitna, men maskinellt i toppskick.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Lånar inte heller ut till vem som helst men ett fåtal i den närmsta kretsen som jag vet kan hantera maskinerna, de får låna om det skulle behövas...
Dock har ju de själv det mesta så det är väldigt sällsynt att de behöver låna någonting...
Varför ska jag bedriva utlåningsverksamhet och sedan riskera sakna en maskin som jag behöver och då ska man ha bry för att få tag i den och i värsta fall är den fördärvad... Hhhmm...
Dock har ju de själv det mesta så det är väldigt sällsynt att de behöver låna någonting...
Varför ska jag bedriva utlåningsverksamhet och sedan riskera sakna en maskin som jag behöver och då ska man ha bry för att få tag i den och i värsta fall är den fördärvad... Hhhmm...
Till rätt person lånar jag med glädje ut mina grejer, konstigt nog är rätt person sällan den som frågar om att få låna...
Typexempel är när någon i bekantskapskretsen som man vet är ordning och reda på står och kämpar med något som var state-of-the-art hösten 1973 och tokvägrar att låna XXXX (ersätt med valfritt bra verktyg) som gör klart jobbet på några sekunder. Sen finns ju givetvis fallen där man själv står och skruvar på sig när någon som har tummen mitt i handen ber om att få låna något. I de fallen jag inte kan undvika det brukar jag faktiskt hjälpa till själv då. Både för att kontrollera hur grejerna används och sedan brukar enligt mig klåpare att hantera verktyg kombinerad med klåpare att göra saker och ting rätt. Lite som glada snickaren...
Typexempel är när någon i bekantskapskretsen som man vet är ordning och reda på står och kämpar med något som var state-of-the-art hösten 1973 och tokvägrar att låna XXXX (ersätt med valfritt bra verktyg) som gör klart jobbet på några sekunder. Sen finns ju givetvis fallen där man själv står och skruvar på sig när någon som har tummen mitt i handen ber om att få låna något. I de fallen jag inte kan undvika det brukar jag faktiskt hjälpa till själv då. Både för att kontrollera hur grejerna används och sedan brukar enligt mig klåpare att hantera verktyg kombinerad med klåpare att göra saker och ting rätt. Lite som glada snickaren...
Redigerat:
Vad tror du jag blev.....:@lillePer skrev:
Nu känner jag inte behov av att låna något(huuu.. vilka hål det har blivit i plånboken),i synnerhet inte eftersom jag själv inte lånar ut nåt...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Så ska det låta när man lånar andras saker... 
Själv ska jag fullserva allting när det är ute ur bilen på måndag och innan det ska på plats i nya bilen senare i veckan...
Frågan är om man vågar lämna över lite ansvar till frugan vad gäller rengöring...
Själv ska jag fullserva allting när det är ute ur bilen på måndag och innan det ska på plats i nya bilen senare i veckan...
Frågan är om man vågar lämna över lite ansvar till frugan vad gäller rengöring...
Så länge hon inte fyller diskhon med skurpulver o varmvatten o lägger i skruvdragaren "för att smutsen ska lösa upp sig"Paul-Staffanstorp skrev:
Skämt åsido så tycker jag att kvinnor många gånger är noggrannare o duktigare än många män på det här med att göra rent saker. Ska inte vidareutveckla det här då någon kvinna som läser här gladeligen skulle hoppa på ,mig ang detta....HAHAHA!
Off topic men jag har köpt många begagnade proffsmaskiner och brukar börja med att skruva isär dom så mycket det går och köra plastdetaljerna i diskmaskinen (behöver kanske inte nämna att jag är singel) bl.a. har jag diskat en gammal Jonsered motorsåg som det var helt omöjligt att bli av med sågspånen och sågoljan med det medlen jag hade tillbuds i lägenheten.
Sen satt jag och skruvade ihop allt igen med kolv och förgasare på köksbordet. Allt polerat med autosol först...
Andra maskiner som gått i diskmaskinen:
Paslode im90
Flex tigersåg
Festool bandslip
Dewalt kap&ger 707 2st olika
Sen satt jag och skruvade ihop allt igen med kolv och förgasare på köksbordet. Allt polerat med autosol först...
Andra maskiner som gått i diskmaskinen:
Paslode im90
Flex tigersåg
Festool bandslip
Dewalt kap&ger 707 2st olika