Hej. Till våren kommer det bli båt i familjen.
Kommer köpa en Buster M1 och behöver låna till köpet. Det rör sig om ca 200 000kr. Tänkte låna upp på huset för detta köp.

Nu till min fråga. Har bankerna blivit mer kräsna om vad man använder pengarna till. Ser dom att man ska använda pengarna till huset specifikt? Vår belåningsgrad ligger på 25-30% av husets värde som det ser ut idag.
Alternativet är ju ett blanco med högre ränta vilket känns onödigt.

Har en buffert på 100k men tvekar att slänga in det i båtköpet.

Vi har nordea om det spelar roll.

D docboy skrev:
Hej. Till våren kommer det bli båt i familjen.
Kommer köpa en Buster M1 och behöver låna till köpet. Det rör sig om ca 200 000kr. Tänkte låna upp på huset för detta köp.

Nu till min fråga. Har bankerna blivit mer kräsna om vad man använder pengarna till. Ser dom att man ska använda pengarna till huset specifikt? Vår belåningsgrad ligger på 25-30% av husets värde som det ser ut idag.
Alternativet är ju ett blanco med högre ränta vilket känns onödigt.

Har en buffert på 100k men tvekar att slänga in det i båtköpet.

Vi har nordea om det spelar roll.
Säg till banken att du skall renovera huset istället.

• Gilla
Hybro och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Säg till banken att du skall renovera huset istället.
Njaa.. jag tror man skall vara väldigt försiktig med att missleda banken. Troligen är det inget problem att låna till båten om du har så låg belåningsgrad.

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Njaa.. jag tror man skall vara väldigt försiktig med att missleda banken. Troligen är det inget problem att låna till båten om du har så låg belåningsgrad.
Det är väl ingen konst att bränna av 200.000 på renoveringar som inte syns eller genererar kvitton i någon omfattning. Nya isskulpturer till midsommarfirandet är en investering med begränsad hållbarhet.🥶
Så min ringa uppfattning är att det är fullt möjligt att ändra sig och investera pengarna på ett mer maritimt tema. För vad skulle kunna ske, även ifall banken på något obegripligt sätt skulle få reda på att låntagaren ändrat sig och köpt båt istället.
Summan är ju så låg, så någon självklar värdehöjning på huset kan knappast banken räkna med.

• Haha
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Banken älskar att låna ut pengar, finns ingen anledning att fara med osanning.
Har du ekonomi för ett blankolån så kan du lika gärna ta det på huset istället.

Det enda kruxet är väl om pantbrevet behöver ökas, då blir det ju en liten merkostnad pga det.

Finns ingen anledning att betala hög ränta i onödan.

Attitudeswe
Har man 25% belåning så är det ju läge att låna för investering. Idag betalar man under 3% på bolån och får 4% på sparkonto med insättningsgaranti.

Börsen är ju inte lika säker, men har man 25% belåning har man lite för många ägg i bostadskorgen?

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Har man 25% belåning så är det ju läge att låna för investering. Idag betalar man under 3% på bolån och får 4% på sparkonto med insättningsgaranti.
Och 30% skatt på det.

Attitudeswe
Intet Intet skrev:
Och 30% skatt på det.
Som man får dra av på bolånet, så fortfarande en riskfri vinst på 0.70%.

Intet Intet skrev:
Och 30% skatt på det.
Inte på ISK.

Grannens Häck
Husbankomaterna är igång igen.

• Haha
Intet
  • Laddar…
Attitudeswe
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Husbankomaterna är igång igen.
Inget fel att använda lite av massa miljoner inlåst kapital jfr att betal hyra till hyresvärd?

Grannens Häck
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Inget fel att använda lite av massa miljoner inlåst kapital jfr att betal hyra till hyresvärd?
Kan definitivt finnas flera fel i detta, åtminstone jag vill inte hävda "inget fel".

I många fall kan det såklart vara lämpligt men till båt som bara är för nöje tycker jag det är en sämre idé. Nu kanske denna är för arbete då är det väl mer lämpligt.

Alla värderar skuldsättning olika, jag är av den gamla skolan och tycker enbart det ska ske för studier och bostad. Jag är väl tråkig.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
K Kane skrev:
Inte på ISK.
Nä. Men jag svarade på påståendet om 4% ränta och insättningsgaranti. Ett sparkonto.

Nyfiken på var man hittar en pålitligt sparkonto med 4% ränta.

Attitudeswe
S Staffan-N skrev:
Nyfiken på var man hittar en pålitligt sparkonto med 4% ränta.
Morrow (fd komplett) med norsk insättningsgaranti. Finns givetvis andra med. Kolla compricer.se...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.