Lån: 2.000.000kr
Kapital i fonder, aktier o pensionspar: 2.000.000kr
Ska man lösa lånen?

Om kostnaden för lånen (räntan) är mindre än avkastningen på aktier/fonder så är det väl ingen ide.

Fonder, aktier och pensionsspar kan ju gå ner i värde, dina lån går inte ner i storlek hux flux. Kanske skulle vara en skön befrielse att slippa alla lån?

Om du var skuldfri, skulle du då ta ett lån på två miljoner för att köpa aktier och fonder?

Det är ju det du gör.

• Gilla
Manberg och 6 till
  • Laddar…
Jag antar att lånen är ett bostadslån och att du glömt lägga med det i listan ovan.

Vad som är lämpligast att göra beror på hur dina planer i livet ser ut. Är du någolunda bofast, har vettig belåningsgrad och har ett jobb du trivs med så skulle jag sälja ca 2/3 av värdepapprena och lösa lån för de pengarna. Då borde du ha omkring ½ miljon i värdepaper kvar vilket är en trevlig buffert på omkring en rejäl årslön. Har du planer på att t.ex. flytta till Stockholm och köpa hus, starta eget eller hjälpa eventuella barn med boendet så kan det vara vettigt att fortsätta som nu.

Själva då? Hur har ni det med finanserna? Hur skulle ni vilja ha det om ni rådda om efter dagslägets förutsättningar?

(Ja endast bolån som vi har, ingen bil, inga krediter).

Har dina fonder och aktier ökat i värde? Då kan det ju vara läge att casha in. Om de har gått dåligt, eller till och med neråt, hade jag nog inte varit så pigg på att sälja dem.

Om du betalar av till exempel halva lånet, så gör det ju märkbar skillnad på räntekostnaden. Och du har fortfarande en mer än skaplig buffert.

För att svara på din fråga i #6, så har vi betalat lånen när vi fick möjlighet till det.

Personligt perspektiv: Jag skulle lösa lånen får att kunna få en optimal lägsta kostnad på mitt boende(vilket är drömmen)

Globalt Finansiellt perspektiv: Börsen står rekordhögt, världen hålls igång mycket genom stimulanser och det kommer inte fungera hur länge som helst. Lån på 2 miljoner har du kvar oavsett ekonomiskt läge i världen, men dina värdepapper kan i värsta fall halveras. Då står du plötsligt på -1 miljon kr istället för 0 kr.

Sen kanske jag inte skulle röra pensionspengarna men resten skulle jag lösa in så länge jag hade en rejäl buffert kvar.

Finanskrascherna har varit mars 2001, ~mars 2008, hur ser det ut 2014 ?

Som tur är ska jag precis köpa hus och säljer mina värdepapper oavsett, känns skönt att ha en bra anledning :)

Jag har en del (mest ärvda) pengar som skulle räcka för att lösa drygt 2/3 av våra bolån. Men vi har låg belåning av huset relativt sett. ca 1,6 milj. Huset är värt ca 6 - 7 milj.

Jag väljer att behålla lånen, mest för att kunna ha handlingsberedskap.

Dels driver jag eget företag, där känns det alltid bra att ha en extra buffert, har haft något riktigt dåligt år, även om det oftast går bra. Och som egen företagare är jag alltid lite orolig att banken kan strula den dag jag verkligen skulle behöva ta mer lån igen. Jag har visserligen aldrig haft problem att få kredit i firman. Men jag har heller aldrig verkligen behövt det

Dels har vi barn som är i "utflygningsåldern", vi har sparat åt dem sedan de föddes, så att de bör klara kontantinsatsen själva när de skall köpa sina första bostäder. Men vi får se lite om det kan behövas lite mer föräldrastöd. Egentligen tycker jag att de bör vänta med köp tills de klarar kostnaden själva (utöver kontantinsatsen).

Men det känns bra att ha en beredskap om stöd skulle behövas.

Redigerat:
  • Gilla
LillaHon
  • Laddar…
engs
Stefan Bengtsson skrev:
Har dina fonder och aktier ökat i värde? Då kan det ju vara läge att casha in. Om de har gått dåligt, eller till och med neråt, hade jag nog inte varit så pigg på att sälja dem.
Är det kapital man har haft investerade länge och det inte är i kapitalförs. eller ISK, samt att de ökat kraftigt i värde. Så åker man ju på en jäkla skatt å andra sidan.

Får rätta mig själv, hur länge man haft de investerade kvittar väl, förutom att det finns lite specialregler skattemässigt om det är före ett visst årtal.

engs skrev:
Är det kapital man har haft investerade länge och det inte är i kapitalförs. eller ISK, samt att de ökat kraftigt i värde. Så åker man ju på en jäkla skatt å andra sidan.

Får rätta mig själv, hur länge man haft de investerade kvittar väl, förutom att det finns lite specialregler skattemässigt om det är före ett visst årtal.
Jag har fetstilat.

Menar du att du hellre säljer aktier och fonder med förlust för att slippa skatt, än att du säljer dem med vinst?

hempularen skrev:
Men vi har låg belåning av huset relativt sett. ca 1,6 milj. Huset är värt ca 6 - 7 milj.
Huset är inte värt mer än någon är beredd att betala. Om det blir krasch bom bang på finansmarknaden så finns förmodligen inte köparen.... och vad är då huset värt om du av någon anledning måste sälja :confused: (hälsa,skilsmässa,ekonomisk knipa osv)

Redigerat:
Kom igen, ett hus värt 6,5 lär ju inte falla till under 1,6 om det inte blir kärnvapenkrig. Och blir det finanskaos och man måste sälja samtidigt så går det nog att byta huset mot ett eller två andra hus. Det är svårt att ha lägre risk i boendet än sådär.

pelpet skrev:
Kom igen, ett hus värt 6,5 lär ju inte falla till under 1,6 om det inte blir kärnvapenkrig. Och blir det finanskaos och man måste sälja samtidigt så går det nog att byta huset mot ett eller två andra hus. Det är svårt att ha lägre risk i boendet än sådär.
Sant, låg risk, men jag ville påpeka att det där med värde är relativt.
Tex en aktie kan idag vara värd 100:-, imorgon 50:- eller 200:-. Det beror kanske inte på företaget framgång eller ej utan omvärldens värdering. Rätt eller fel, men omöjligt att påverka och sia om.

engs
Stefan Bengtsson skrev:
Jag har fetstilat.

Menar du att du hellre säljer aktier och fonder med förlust för att slippa skatt, än att du säljer dem med vinst?
Jag menar att om man har lån/kapital i 1:1 kanske det inte räcker hela vägen efter att staten tagit sitt om man ska sälja aktier / fonder. Samt att om det handlar det om många hundra tusen i skatt, också räknar med den förlorade räntan på kapitalet på den skattade delen. När man gör sin riskbedömning.

• Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.