T
Tog precis ett privatlån för köp av fordon.
Lånet har rak amortering, vilket innebär att amorteringskostnaden är samma varje månad. Dock skiljer sig räntekostnaden markant.

Lånet är på ca 7.90% ränta och betalas på 8 år.

De första åren betalar jag ca 2.800kr i amortering och 1600kr i ränta. Vilket är sjukt högt.
De sista året ligger räntekostnaden på ca 250kr.
Banken vill såklart skinna en, då de vet att man ofta löser lånet i förtid.

Skulle jag lösa lånet efter tex två år vid dagens upplägg har jag ju betalat typ 30% ränta då räntekostnaden är så brutalt hög de första åren.

Nu undrar jag, har ni förslag på andra privatlån eller bil/fordonslån där man betalar samma räntekostnad varje månad, oavsett om det är år 2 eller år 8 in på lånet?
Att utöka bolånet är inte aktuellt. Så vi pratar privatlån eller motsvarande.

Räntan är väl 7,90% av utestående skuld så hur kommer du fram till att du betalt 30% ränta under 2-3 år?

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Vet du vad ränta är?
Naturligtvis minskar räntekostnaden när lånet minskar.

• Gilla
  • Haha
Pin och 5 till
  • Laddar…
Du betalar ju en ränta som är baserad på det lånade beloppet, så att räntekostnaden är högre när du har mer lånade pengar är väl ganska rimligt? Annars skulle ju procentsatsen öka i takt med att du betalar av lånet.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Att betala samma summa hela tiden kallas Annuitetslån. Men du kommer inte undan att du betalar en högre andel ränta i början än i slutet. Med den formen lär du dessutom antagligen ha högre kostnad totalt.

• Gilla
Ossian K Olsson och 3 till
  • Laddar…
Popcorntråd 😁

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Låter som en galet hög ränta, dock. Vi har ett båtlån hos Swedbank och där är räntan 4,2%. Är ju samma typ av lån där fordonet är säkerhet.

Jag har vid tidigare lån fått stå på mig hårt för att slippa annuitetslån.

En rak amortering gör att du faktiskt betalar av lånet i takt med en värdeminskning sker.
Annars hade du stått där med tre år kvar på lånet och ha mer en halva skulden kvar. Så om du då vill sälja bilen har du troligen en skuld som vida överstiger värdet på bilen.

• Gilla
Kane och 1 till
  • Laddar…
T
K KMNelhas skrev:
Räntan är väl 7,90% av utestående skuld så hur kommer du fram till att du betalt 30% ränta under 2-3 år?
Jag menade att 30% av månadskostnaden är ränta.

T
B Bonzo2000 skrev:
Du betalar ju en ränta som är baserad på det lånade beloppet, så att räntekostnaden är högre när du har mer lånade pengar är väl ganska rimligt? Annars skulle ju procentsatsen öka i takt med att du betalar av lånet.
Haha, sant. Måste ha haft otur när jag tänkte 😂🙈

• Gilla
Bonzo2000 och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Låter som en galet hög ränta, dock. Vi har ett båtlån hos Swedbank och där är räntan 4,2%. Är ju samma typ av lån där fordonet är säkerhet.
Jag tror att det snarare är du som har en ovanligt låg ränta på ditt lån. 7-8% är nog rätt normalt för blancolån idag.

B Bonzo2000 skrev:
Jag tror att det snarare är du som har en ovanligt låg ränta på ditt lån. 7-8% är nog rätt normalt för blancolån idag.
Fast ett fordonslån är ju inte ett blancolån då fordonet utgör säkerhet för lånet.
Har iofs ett mindre blancolån hos Santander också, där är räntan 4,56%. Så 7-8% är tämligen ohemult skulle jag säga.

Attitudeswe
Blancolån kommer inte ha avdragsgill ränta längre. Gör om det till bolån (eller iaf billån om du redan är 85% belånad och behöver den dyra bilen för arbete)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.