Skulle behöva låna 100 000 kr till renovering utan att belåna mer på huset. Vilken bank skall man använda? Ica?

Någon som har några tips?

Samma bank som du har ditt bolån i. Där du tar ett topp-lån.

Varför vill du inte belåna huset? Rent generellt så är ju räntan på ett bolån runt 1,5 % medan ett blanco-lån har närmare 5 %. Varför betala mer i onödan?

Janus82 skrev:
Varför vill du inte belåna huset?
Detta skulle ju kunna vara en anledning
Vilket amorteringskrav får du som höjer ditt lån?

Om du har ett lån som är taget före 1 juni och utökar ditt lån efter 1 juni, kommer du ha två amorteringsalternativ att välja mellan. Antingen väljer du amortering enligt 2 eller 1 % beroende på om du med utökningen får en belåningsgrad över eller under 70 %. (om du är belånad under 50 % finns inget krav på amortering). Ditt årliga amorteringsbelopp kommer räknas fram genom att ta aktuell procentsats gånger din totala skuld. Ett annat alternativ är att välja att amortera det utökade lånet med 10 % per år.

Har redan belånat huset "max"....

Har man jobb så borde det inte vara några problem att låna 100.000 utan säkerhet kanske lite högre ränta

nino skrev:
Har man jobb så borde det inte vara några problem att låna 100.000 utan säkerhet kanske lite högre ränta
Nå tips på någon bank med låg ränta? ;)

rockin_john skrev:
Nå tips på någon bank med låg ränta? ;)
Som sagt, din bank bör kunna ge dig en bra ränta, eftersom du redan är kund där och har ditt bolån där.

Vad har de erbjudit för ränta?

• Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Den som borde kunna ge dig bäst ränta är den bank som känner dig och dina affärer bäst. Om de krånglar, så bör man kanske ta sig en funderare på hur de resonerar och rannsaka sig själv. Tycker man sedan att de fortfarande gör fel, så står det en ju fritt att vända sig till andra banker. Men det är inte så många som tycker det är intressant att låna ut 100.000kr till någon som inte har åtminstone merparten av sina affärer i banken. De flesta banker idag tänker "helhet". Vill man inte byta bank, så brukar man sedan vara hänvisad till diverse låneinstitut som inte ger dig en särskilt bra ränta.

thomasx skrev:
Som sagt, din bank bör kunna ge dig en bra ränta, eftersom du redan är kund där och har ditt bolån där.

Vad har de erbjudit för ränta?
Faktum är att jag fick en ny bankman efter att min gått in i väggen. Efter det är jag minst sagt inte lika nöjd som innan.
Funderar starkt på att flytta alla mina "affärer" till en annan bank.

Så är inte jättesugen på att kontakta dem :(

rockin_john skrev:
Faktum är att jag fick en ny bankman efter att min gått in i väggen. Efter det är jag minst sagt inte lika nöjd som innan.
Funderar starkt på att flytta alla mina "affärer" till en annan bank.

Så är inte jättesugen på att kontakta dem :(
Då kontaktar du några andra banker, och frågar dem om hela kittet.
Alternativt så är det bara att fråga runt hos olika kreditgivare och försöka dra nytta av eventuella medlemslån osv.
Du kan ju också kolla med den som ska göra jobbet hos dig, om du kan få kredit med en avbetalningsplan hos dem.

• Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Lendo? Bara välja att vraka bland erbjudanden där sen då allt är klart... :)

Är du med i en fackförening? Vissa har "hyfsade" erjudanden på blanco-lån, vill jag minnas. Jag har strax under 5% hos SEB tex. Låter inte så fantastiskt lågt, förstås... :)

Kolla genom fackförening om du har som sagt ovan, annars prata med din bank om att få byta bankman (om det bara är det det hänger på). Tänk på att allt du gör med bolån nu kontrolleras av de nya amorteringsreglerna!
Lendo kan vara bra också men räkna med runt 4-5% i effektiv ränta för ett blancolån...

Kolla här:
https://www.compricer.se/lan/

Och lycka till med renoveringen!
Den dyraste form av semester utan besvärande stränder, resor och restauranger :)

• Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.