4 381 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Lampskärm av snöre och epoxy?
Hej. Vet inte om detta är möbelsnickeri eller inredning. Hittade inge 'pyssel' tråd.
Jag vill göra lampskärmar genom att linda massa snöre runt en stor balong och sen 'måla' epoxy på snöret. Men jag vill inte ha massa fastlimmat ballongtras på snöret sen. Någon som har några ideer vad man kan måla eller spruta på ballongen så att epoxyn inte fastnar på den?
Jag måste nästan ha en ballong för att få ut den ur 'bollen' när den är klar. Tar jag två stora skålar eller nåt så måste jag skära itu bollen för att få ut dem och det skulle jag helst vilja undvika. Och om jag sprutar något superglatt på ballongen så blir det ju stökigt att få snöret att inte glida av... Några lager spraylim kanske så epoxyn bara 'fäster' i spraylimmet... Ideer?
Jag vill göra lampskärmar genom att linda massa snöre runt en stor balong och sen 'måla' epoxy på snöret. Men jag vill inte ha massa fastlimmat ballongtras på snöret sen. Någon som har några ideer vad man kan måla eller spruta på ballongen så att epoxyn inte fastnar på den?
Jag måste nästan ha en ballong för att få ut den ur 'bollen' när den är klar. Tar jag två stora skålar eller nåt så måste jag skära itu bollen för att få ut dem och det skulle jag helst vilja undvika. Och om jag sprutar något superglatt på ballongen så blir det ju stökigt att få snöret att inte glida av... Några lager spraylim kanske så epoxyn bara 'fäster' i spraylimmet... Ideer?
Om du sprayar silikonspray på den uppblåsta ballongen kommer epoxin inte fästa mot den. Du kan även använda vaselin eller vax. Spraylim kommer inte fungera tror jag, ytan måste generellt vara fet och glatt om epoxin inte skall fästa mot den.
På den tiden det begav sig använde vi uppblåsbara badbollar, så kolla om det passar med en sån.
Sen var det vanligt tapetklister om jag kommer ihåg det hela rätt nu, var ju bara en liten knodd på den tiden
Hmmm, nu för tiden skare visst va andra uppblåsbara bollar
http://tendency.blogg.se/2008/november/random-light-beskrivning.html
//Jante
Sen var det vanligt tapetklister om jag kommer ihåg det hela rätt nu, var ju bara en liten knodd på den tiden
Hmmm, nu för tiden skare visst va andra uppblåsbara bollar
http://tendency.blogg.se/2008/november/random-light-beskrivning.html
//Jante
Redigerat:
Ja det låter ju som att det är tapetlim som gäller. Får åka ner och hitta något lämpligt att linda runt det. Köpte partyballonger som blir 95cm i diameter, men som alla ballonger verkar de tappa trycket äver tiden. Plus att de inte blir 100% runda som en pilatesboll. Får se om de håller trycket tills det har torkat. Tack för alla tips!
Klicka här för att svara