Strömbrytare inte lamputtag. det har lossnat för infästningen eller så har dosan i väggen lossnat. Det sista ingen ovanligt. Då måste brytaren demonteras och kontrollera om det skruvar eller dosa som gett sig. Skruvar lossnat är det nog inte, utan dosan i väggen har släppt, dåligt montage. Dosan kan limmas om man vet hur man gör det. verkar sitta lite avigt till, så det blir lite knepigt att lossa delar och limma.

• Gilla
NybörjareSam123
  • Laddar…
Tack för du rättar mig, kunde inte hitta ordet :) jag tänka limma precis vid kanterna, borde va ok? 🤗

Du kan inte limma fast det du ser som är vitt, du får demontera ramen och kolla vad som lossnat.

• Gilla
NybörjareSam123
  • Laddar…
N NybörjareSam123 skrev:
Tack för du rättar mig, kunde inte hitta ordet :) jag tänka limma precis vid kanterna, borde va ok? 🤗
Klart det går att limma i kanterna, se då till att spänna något mellan brytaren och den vägg som är till vänster, så att brytaren kommer in mot väggen och fastnar där. Limma och spänn, vänta ett par dygn så allt hinner torka till. Har du tur så blir det bra.

• Gilla
NybörjareSam123
  • Laddar…
Magnus E K
Börja med att lossa själva knappen (eller knapparna om det är två, syns dåligt). Det gör du med en mellanstor flat skruvmejsel i nederkanten (Håll emot i ramen.) Sen samma mejsel igen inuti (se bild). Efter det syns det hur det har lossnat.

Skruvmejsel används för att lossa en vit väggknapp genom att placera den under knappens nederkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Användning av skruvmejsel för att lossa en knapp på väggen.
Skapa konto

• Gilla
NybörjareSam123
  • Laddar…
Jag misstänker att strömbrytaren sitter fast med hjälp av klorna på sidorna av strömbrytaren.

• Gilla
NybörjareSam123
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Börja med att lossa själva knappen (eller knapparna om det är två, syns dåligt). Det gör du med en mellanstor flat skruvmejsel i nederkanten (Håll emot i ramen.) Sen samma mejsel igen inuti (se bild). Efter det syns det hur det har lossnat.

[bild]

[bild]
Tack för du visar men hela strömbrytaren har lossnat , inte bara knappen ☺️

Demmpa Demmpa skrev:
Jag misstänker att strömbrytaren sitter fast med hjälp av klorna på sidorna av strömbrytaren.

• Löst sittande strömbrytare på väggen med synliga ledningar, en person håller den och en oregelbunden detalj är markerad med en vit cirkel.
    Skapa konto
Ja, det är ena klon du har ringat in.

• Gilla
NybörjareSam123
  • Laddar…
Magnus E K
N NybörjareSam123 skrev:
Tack för du visar men hela strömbrytaren har lossnat , inte bara knappen ☺️
Ja, men för att kunna fixa det behöver knappen och ramen lossas, annars kommer du inte åt skruvarna till klorna.

• Gilla
NybörjareSam123
  • Laddar…
Magnus E K
Ungefär så här kommer det se ut med knapp och ram borta. Skruven med mejsel och samma till höger spänner/lossar respektive klo. Tryck in mot väggen samtidigt som du drar åt växelvis, men kolla noga först att inte någon ledare blir klämd av klorna.

En skruvmejsel justerar skruvarna på en väggmonterad strömbrytare med borttagen knapp och ram, installerad i en väggöppning.
Skapa konto

Redigering: Rekommenderar att bryta strömmen först om du inte redan gjort det, särskilt om vanlig skruvmejsel används (jag har isolerade i en låda i källaren men orkade inte gå ner och hämta).

Redigerat:
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.