Jag har en vägghängd toalett där cisternen och dess stålställning är inbyggd i en inkaklad "låda" av våtrumsskivor. Den här lådan har ett trälock som i nuläget bara ligger löst ovanpå.Kakelkanten längst upp mot trälocket är inte tillfixad för att vara snygg, det är lite ojämnt och så där. Tanken har varit att det ska dras en sträng silikon där, men jag tänker att det kan vara bra att kunna ta bort trälocket så jag vill inte att det ska sitta fast i silikonen, bara vila på silikonkanten.

Jag tänker mig då att jag sätter något på trälockets undersida som silikonen inte fäster mot, t.ex. nån tejp i lämpligt material, drar dit silikonen, låter härda och sen lyfter bort locket. Bort med tejpen och tillbaka med trälocket. Eventuellt lägger jag nån distans emellan trälocket och de våtrumsskivor den vilar på innan jag drar dit silikon så att locket verkligen har kontakt med silikonet när jag lägger tillbaka det.

Finns det något bra material att använda som silikon inte fäster mot? Kanske nån plast? Eller som sagt tejp?

• Vägghängd toalett med ojämn kakelkant och löst trälock ovanpå inbyggd cistern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Gladpack

• Gilla
Sprudlande och 1 till
  • Laddar…
H Hjulbent skrev:
Gladpack
Lite klurigt att få slätt kanske, men det kanske ordnar sig när man trycker ut silikonet.

H
Beror på hur du lägger ut det, det går att sträcka på den så den blir slät, envishet är bra så går det. kanske två som jobbar, gladpack har en förmåga att klibba ihop

Om det är Polyeten (PE) man ska ha, så borde det funka även med urklippta bitar från en vanlig svart sopsäck, kanske?

• Gilla
Hjulbent
  • Laddar…
Det kanske funkar med en vaxad yta?

Skyddspappret på dubbelhäftande tejp är det inte mycket som fastnar på.

Foga "som vanligt"; låt härda och skär sedan loss täcklocket med ett rakblad.

• Gilla
sinuslinus och 3 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Foga "som vanligt"; låt härda och skär sedan loss täcklocket med ett rakblad.
Skära? Det kommer jag nog inte att få till snyggt...

Foga fast locket. Skär loss den dag det behövs.

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
Lite gammal tråd, men någon annan kanske hittar den. Jag lärde mig precis att silikon inte fäster på vanlig brun kartongtejp (i mitt fall hade det varit bra om det gjort det)

• Gilla
Prosit
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.