16 160 läst ·
32 svar
16k läst
32 svar
Lämpligt antal gjutsektioner om man använder betongblandare?
Finns ingen anledning att fördröja brinntiden om man blandar i en liten tombola. Det kommer ta så pass lång tid innan det börjar brinna så ni har nog lagt ut i stort sett hela plattan innan det är dags för slipning och man vill inte att hela plattan är redo för slipning samtidigt om man är amatör och ska hand slipa. Nu är det ju under förutsättning att du väntar tills det är lite kyligare ute i värmen som är nu ska man inte gjuta.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Smurfen 72, betong är så lynnigt att det vet man inte.
Differentialen, om du har dålig bärighet så ordnade vi det då grannen gjöt, först fylldes ett dike igen så bilen kunde komma in från rätt håll och över gräsmattan lade vi plank.
Passar du på när det har varit torrt en tid så tål marken bra mycket mer.
Protte
Differentialen, om du har dålig bärighet så ordnade vi det då grannen gjöt, först fylldes ett dike igen så bilen kunde komma in från rätt håll och över gräsmattan lade vi plank.
Passar du på när det har varit torrt en tid så tål marken bra mycket mer.
Protte
Sockerfri betong...
Medlem
· Norrbotten
· 55 inlägg
smurfen72 skrev:
Klarar man 25 lass på 4 timmar så är man väl rätt snabb? Mitt överslag löd på runt 8 timmar.
Men låt säga att man klarar allt på 4 timmar, finns det då inte några problem med detta eftersom startpunkten för de olika lassens brinntider blir så pass olika? Tycker att det borde finnas några slags tumregler för hur stor spännvidd för startpunkterna för brinntiderna man bör ha i en och samma form. Även 4 timmar låter spontant nästan i överkant för mig.
MaxPax skrev:
Intressant experimentidé. Gick du här efter någon slags tumregel, eller gissar du? Och finns det några större risker typ att allt bara bli smulor när det brunnit klart eller att det blir för mycket sprickor?
MaxPax skrev:
nä jag gissar bara.Differentialen skrev:
Jag minns att tyresö skrev att betongen i sig inte påverkas över huvud taget av sockret mer än att härdningen fördröjs.
Lite fakta på engelska:MaxPax skrev:
"Tests have shown that 0.05 percent (by weight of cement) of a refined granulated sugar included in a normal mix will retard setting by approximately 4 hours, increase the 7- and 28-day compressive strengths by about 8 percent, and give a more workable mix."
Här är en vetenskaplig studie:
http://www.sciencevision.org.pk/BackIssues/Vol8/Vol8No1/Vol8No1_09_Effect_of_Sugar_BazidKhan.pdf
Okayyy, betongen blir alltså hårdare också. Det var som faan.Helioz skrev:Lite fakta på engelska:
"Tests have shown that 0.05 percent (by weight of cement) of a refined granulated sugar included in a normal mix will retard setting by approximately 4 hours, increase the 7- and 28-day compressive strengths by about 8 percent, and give a more workable mix."
Här är en vetenskaplig studie:
[länk]
Ja det var lite oväntat faktiskt.MaxPax skrev:
Den vetenskapliga studien jag länkade visade att 0,15% socker gav maximalt förlängd härdningstid, ca 14-15 timmar längre. Men redan vid 0,30% socker så fungerade det istället som accelerator och förkortade härdningstiden.
Så det är extremt viktigt att man räknar ut cementmängden (om man har färdigblandade säckar) samt väger sockret noga.
10 minuter per lass är väl inte helt osannoligt att man fixar. Att det blir olika startpunkt för brinntiderna gör inget en stor gjutning på tex en bro kan pågå i tex 24 tim och där funkar det med olika startpunkt för brinningen så det bör nog funka ok till en platta till ett förråd också.Differentialen skrev:Klarar man 25 lass på 4 timmar så är man väl rätt snabb? Mitt överslag löd på runt 8 timmar.
Men låt säga att man klarar allt på 4 timmar, finns det då inte några problem med detta eftersom startpunkten för de olika lassens brinntider blir så pass olika? Tycker att det borde finnas några slags tumregler för hur stor spännvidd för startpunkterna för brinntiderna man bör ha i en och samma form. Även 4 timmar låter spontant nästan i överkant för mig.
Intressant experimentidé. Gick du här efter någon slags tumregel, eller gissar du? Och finns det några större risker typ att allt bara bli smulor när det brunnit klart eller att det blir för mycket sprickor?
Jag för min del tror på att gjuta kontinuerligt från ena sidan till andra och sikta på en yta strax under färdig höjd, säg 5-10 mm under.
Denna yta bryr man sig inte alls om, glättar inte eller så.
Sen avslutar man någon dag efter med en snabbslipssats eller flytspackel för att få önskad yta och rakt, jämt och vågrätt.
snabbslipssatsen kräver nog lite mer i skikttjocklek än 5mm, jag gissar att 10-20mm fungerar, kolla tillverkarens instruktioner.
Är det tunt ytskikt så är det nog flytspackel som gäller.
Men så skulle jag nog gjort.
Denna yta bryr man sig inte alls om, glättar inte eller så.
Sen avslutar man någon dag efter med en snabbslipssats eller flytspackel för att få önskad yta och rakt, jämt och vågrätt.
snabbslipssatsen kräver nog lite mer i skikttjocklek än 5mm, jag gissar att 10-20mm fungerar, kolla tillverkarens instruktioner.
Är det tunt ytskikt så är det nog flytspackel som gäller.
Men så skulle jag nog gjort.
Man gjuter allt i ett stycke alla lagningar som slipsats eller flyt spackel kostar mera och riskerar att med tiden spricka och jag förstår inte varför ? kan man inte gjuta själv anlita nån som hjälper till som kan. Till en så liten gjutning som 15 m2 förråd kan man hand slipa om det inte ska bli spegel blankt då krävs det maskin.