Jag funderar på att senare gjuta en mer påkostad platta till ett garage med isolering. Och då skall jag ta dit en betongbil som får hälla ut cement. Hade dock tänkt gjuta plattan själv.

Innan dess vill jag dock öva mig på att gjuta betong. Så jag funderar på att gjuta en oisolerad platta till ett ouppvärmt redskapsskjul på ca 15-20 kvm som övning. Betongen hade jag tänkt fixa med en betongblandare som blandar ihop ca 60 liter per gång. Med en 10 cm platta innebär detta minst 25 lass från betongblandaren. Tycker spontant att det verkar litet mycket eftersom den betong man lagt i först borde ha kommit en bit på väg i härdningen när man häller i de sista omgångarna. Så jag tycker spontant att man borde dela upp även en platta på 15-20 kvm på 2-3 gjutsektioner. Har jag rätt här?

Har någon förresten något bra tips på något läsvärt om man vill bli en hyfsad amatörgjutare? Sådant här är bra att kunna.

(Jag gick f ö en betongkurs när jag var ung. Så jag kan armera rätt bra. Har kvar en del teoretiskt material från kursen. Har dock glömt mycket. Jag minns dock så pass att det är en ganska exakt vetenskap om man vill vara säker på att få till en bra platta som inte spricker. Att gjuta en stor platta i stark sommarvärme eller nollgradigt väder är extra knepigt. Så några sådana grejer har jag inte tänkt försöka mig på.)

Med min amatörgjutarerfarenhet med 13 plattor/gjutningar och ca 700 m2 så vet jag att man har fullt sjå att ta hand om själva gjutningen på 2-3 man. Ska man då dessutom sköta blandningen........nä.
Att dela gjutningen betyder skarv och det är ju inte så roligt.

Engagera någon som har gjutit förr och så beställer ni färdig betong, ni kan ju beställa lös så är det mera lättjobbat och till ett förråd behövs inte bästa kvalitén.

Betong är kul så lycka till.

Protte

M
Ja, vill du träna på gjutning så kan du ju gjuta en kantbalk istället till ditt förråd, så slipper du få kall-skarvar i gjutningen osv. Men räkna med att det blir stressigt ändå med en liten pluttblandare.

Kanske ännu bättre du tränar med att gjuta några egna trädgårdsplattor. Då kan du lära dig hur det är att stocka och sedan hur du hanterar ytan med skurbräda eller stål och så.

Som protte säger, betong är kul! (Men det kan snabbt bli o-kul om saker går fel)

prototypen skrev:
Med min amatörgjutarerfarenhet med 13 plattor/gjutningar och ca 700 m2 så vet jag att man har fullt sjå att ta hand om själva gjutningen på 2-3 man. Ska man då dessutom sköta blandningen........nä.
Att dela gjutningen betyder skarv och det är ju inte så roligt.

Engagera någon som har gjutit förr och så beställer ni färdig betong, ni kan ju beställa lös så är det mera lättjobbat och till ett förråd behövs inte bästa kvalitén.

Betong är kul så lycka till.

Protte

Mja, jag beställer nog betongbil när jag skall gjuta den finare plattan senare. Redskapsskjulsplattan vill jag ha som lärobjekt. Behöver det eftersom jag senare tänkt gjuta ett litet pumphus nere i marken. Marken är förresten för lös en betongbil där jag skall ha redskapsskjulsplattan.

Men det där du nämnde om lös betong var väl mer intressant. Hur lös menar du att den kan vara? Den betong jag prövade gjuta i tonåren krävde att man själv skapade en jämn yta. Flyter din lösa betong ut så pass att man får en jämn, slät, vågrät yta av sig själv?

MaxPax skrev:
Ja, vill du träna på gjutning så kan du ju gjuta en kantbalk istället till ditt förråd, så slipper du få kall-skarvar i gjutningen osv. Men räkna med att det blir stressigt ändå med en liten pluttblandare.

Kanske ännu bättre du tränar med att gjuta några egna trädgårdsplattor. Då kan du lära dig hur det är att stocka och sedan hur du hanterar ytan med skurbräda eller stål och så.

Som protte säger, betong är kul! (Men det kan snabbt bli o-kul om saker går fel)

Gjuta trädgårdsplattor och plintar kan jag. Kantelement med inbyggd frigolit låter väl på sätt och vis intressant. Kantelement, hemgjorda eller köpta, är väl en variant för att undvika köldbryggor. Jag tror väl dock att det är lättare att gjuta en platta utan isolering än att få till bra kantelement själv. Jag har varit med om att gjuta en oisolerad platta själv. Men då fick vi färdig betong att hälla på.

Haken nu är att jag är litet osäker på hur länge man kan hålla på och hälla betong i en form om man kör med en egen betongblandare. (Notera förresten att du inte får ute mer än runt 60 liter ur en betongblandare på runt 130 liter. Du får inte ut 130 liter. 130 liter är storleken på kärlet. Men du kan inte utnyttja hela den volymen.)

M
Differentialen skrev:
Gjuta trädgårdsplattor och plintar kan jag. Kantelement med inbyggd frigolit låter väl på sätt och vis intressant. Kantelement, hemgjorda eller köpta, är väl en variant för att undvika köldbryggor. Jag tror väl dock att det är lättare att gjuta en platta utan isolering än att få till bra kantelement själv. Jag har varit med om att gjuta en oisolerad platta själv. Men då fick vi färdig betong att hälla på.

Haken nu är att jag är litet osäker på hur länge man kan hålla på och hälla betong i en form om man kör med en egen betongblandare. (Notera förresten att du inte får ute mer än runt 60 liter ur en betongblandare på runt 130 liter. Du får inte ut 130 liter. 130 liter är storleken på kärlet. Men du kan inte utnyttja hela den volymen.)
Mnja, jag menar inte kantelement med frigolit utan en enkel kantbalk, en gjuten balk i marken man bygger på för att fylla med singel eller något annat inuti, men i detta fallet vill du ju ha en platta inne i skjulet så det går väl bort. Bara en idé från mig för att få det genomförbart.

Jag vet att man inte får ut fullt från en fallblandare,. När det gäller gjutning utav en hel platta så är en 130-liters en liten pluttblandare

Tjeckerna som grävde ur min källare använde bara hinkar och visp när de gjöt mitt badrum och hall. Visserligen bara 7 kvm i taget och ytan blev rugglig så det krävdes ett lager flytspackel ovanpå, men ändå. Tydligen praxis i Östeuropa.

Jag har gjort flera gjutningar själv nu och det är ju inga problem att dela upp i sektioner i ett redskapsskjul, när jag gjöt golv i ladan så gjorde vi det i 3 meters sektioner , började med en längst ut i kanten, det gick jättefint, dock så har jag en 175liters blandare så det blir rätt mycket i en blandning.

Gjorde platta till framtida altan för några månader sedan 35 kvadrat, 2 blandare och 3 gubbar, gick på en förmiddag, kanske inte proffsresultat då det blir mindre vattenpölar, men det är ju enkelt löst med lite flytspackel innan klinkers.

När jag gjorde min garageplatta hade jag med mig en kille som bara jobbade med sånt, kostade inte så många kronor.

Tack för svaren.

Fråga till Pumba:

Hur breda var 3-meterssektionerna? Hur många omgångar från betongblandarna använde du per 3-meterssektion?

-----------------------

Sedan när det gäller det där med proffshjälp. Det bör jag kanske skaffa när det gäller den stora garageplattan. Med ROT-avdrag blir kostnaden inte påtaglig. Men för en grund till ett halvruttet redskapsskjul som jag mest bygger för att lära mig, nej.

Differentialen skrev:
Tack för svaren.

Fråga till Pumba:

Hur breda var 3-meterssektionerna? Hur många omgångar från betongblandarna använde du per 3-meterssektion?
j.
De var ca 6-7 meter så ungefär 20 kvadrat.

Minns ej hur många fulla blandare det blev.

När jag gjorde altanplattan så ställde vi båda blandarna i gjutformen, 2 som öste material och en som tog hand om klar betong, skottade från ett håll och vända blandaren och tippade ut allt i en hög.
Gick åt en faslig massa betong till 35 kvadrat, tror jag gjorde åt ca 40 säckar cement, 1 kubik sand och 2 kubik 0-18 grus, gissningsvis någnstans runt 80-100 vändor i totalt i de båda blandarna skulle jag gissa på.

Ordna ett par gubbar som hjälper till så kan du gjuta hela plattan utan skarv. Eftersom det tar lång tid att blanda så kommer inte hela plattan vara klar för slipning samtidigt så på 3 man så ordnar ni det. Vänta tills det blir lite kallare ute gjuta i solen är inte bra och inte kul heller.

M
Blanda i socker också så fördröjs härdningen. Dosering kan dock vara knepig så där vågar jag inte säga nåt.

Mikael_L
MaxPax skrev:
Blanda i socker också så fördröjs härdningen. Dosering kan dock vara knepig så där vågar jag inte säga nåt.
Ja och ifall Tyresö har någon koll så är det LITE socker som gäller, typ max halvannan matsked i en vanlig liten tombola.
Det kan ju vara bra att påpeka det direkt i denna tråd så ingen gör sig olycklig. :)
Men läs i länken som jeppeknaster bidrog med.

(Och själv har jag absolut ingen susning, men har Tyresö skrivit så, tar jag det som sanning tills vidare.) :)

M
jeppeknaster skrev:
[länk]

Betongexperten Tyresö redogör för socker i betongen. Tyvärr är han inte kvar på forumet.

Tackar för den länken! Mycket bra info där!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.