A
Hej.

Skulle behövs tips på en vedpanna som passar till en 1000 liters ackumulatortank?
Har en gammal diom topp som jag tänker byta ut till en bättre panna.
Huvudsaken att pannan har en elpatron och varmvattenberedare och underförbränning eller heter det omvänd förbränning.

Mvh Mikael

D09
mickesrx skrev:
Hej.

Skulle behövs tips på en vedpanna som passar till en 1000 liters ackumulatortank?
Har en gammal diom topp som jag tänker byta ut till en bättre panna.
Huvudsaken att pannan har en elpatron och varmvattenberedare och underförbränning eller heter det omvänd förbränning.

Mvh Mikael
Har du utrymmesbrist eller varför begränsa pannan till tankens storlek?

:)

A
Ja jag har utrymmesbrist,

kulle
Inte bra o välja panna med vvb.
Går det inte att knö in en 500 l tank med vvb ?

D09
Vilken prisklass? :)

A
Inte mer 20 000 kr.

Hmm...
¤Bättre än diom topp
¤Inbyggd VVB
¤Inbyggd elpatron
¤Max 20 000:-
Kan inte komma att tänka på en enda panna som skulle kunna matcha det.

Baxi bonus light + elkasett + TVA. Men då är du uppe i runt 35-40tsk

Redigerat:
A
Jaså varför är det inte bra då?
Det ryms inte två tankar i bredd, måste byta ut tanken iså fall.
Tips på panna

A
Jaså varför är det inte bra då?
Det ryms inte två tankar i bredd, måste byta ut tanken iså fall.
Tips på panna

Rinkaby har Nibe Vedex 1000 för 23600.
Men du kommer inte att kunna lösa detta med enbart pannbyte, det krävs en ombyggnad av systemet. Elpatron och vvb i pannan är en dålig lösning, ska sitta i tanken eller separat.

A
Ok, 23600 är ju bra pris men det är ju frågan om det går att sätta in en elpatron för denna tank är svetsad ihop i pannrummet och jag kommer inte ihåg om det blev gjort något uttag för elpatron, det sitter ingen varmvattenberedare inne i tanken, får riva upp inbyggnationen runt tanken och kolla.

Elpatroner sitter med R50, "tvåtums rörgäng", är det möjligt att svetsa i utrymmet går det att svetsa i en muff.
Plattvärmeväxlare är ett alternativ för varmvatten, en vanlig elberedare ett annat. Elberedare ger mindre förluster på sommaren än beredare+varmvattenslinga i tank eller panna.

Varför joxa och bygga om när du ändå inte har plats för ett vedsystem?

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag har själv en gång i tiden köpt en nibe vedex 1000, och då kan jag starkt rekommendera Baxipannan istället för runt 25000:- även den hittar du på rinkaby rör.

Jag har byggt om min vedex 1000 till sugande fläkt, men trots detta så ska den ut.

Om du är svetskunnig så kan du ju lösa problemet med elpatron och slinga i tanken genom att svetsa in en.
Finns även det att införskaffa på rinkaby.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.