Så har jag en gång till råkat ut för att vattenledning frusit sönder under vintern. Förstår inte riktigt vad som hänt, då röret ( 12 mm prisol) har lutning hela vägen ner mot urtappningsventil. Har nu ledsnat på att krypa under bastun för att reparera vattenröret. Det är bara 1 rör, som går från pumpautomat till VVB. Har börjat fundera på om den bästa lösningen är någon form av slang ( typ trädgårdsslang), som man kan lätt kan ansluta på våren och lätt ta bort inför vintern m.h.a. snabbkopplingar. Slangen är då tänkt att ligga löst på marken under bastun och ha en enkel dragavlastning i ändarna. Frågan är då vilken typ av slang är bäst, för vanlig trädgårdsslang duger väl inte - eller?

Jag har byggt ett regnvattensystem hemma på tomten av PEM-slang, försöker få ur det mesta på hösten och har iallafall haft ambitionen att förlägga den med fall men det är nog åtskilliga lågpunkter som fryser ihop på vintern, den har med ett undantag hållit i 10 år. Jag tänker att om du lägger den med fall och avtappning ännu noggrannare borde det funka.

M Mseli skrev:
Jag har byggt ett regnvattensystem hemma på tomten av PEM-slang, försöker få ur det mesta på hösten och har iallafall haft ambitionen att förlägga den med fall men det är nog åtskilliga lågpunkter som fryser ihop på vintern, den har med ett undantag hållit i 10 år. Jag tänker att om du lägger den med fall och avtappning ännu noggrannare borde det funka.
Jag hade den med fall 2 dm på 2.5m och sedan 5 dm på 4m, så jag förstår inte hur det kan hända. Har t.o.m funderat på om något djur krupit in i den öppna avtappningsventilen och sedan förorsakat ett stopp för kondensvatten. Har nu tillfälligt skarvat första biten med PEM, men sådan slang är ju inte så smidig och jag har inte hittat några bra och enkla snabbkopplingar.

det du ska göra är att bygga hela vattensytemet i PEM-slang.. PEM-slang klarar is o fryser inte sönder sen ska du utöver det dra foamskydd över röret för att motverka kondens och så du har isfritt lite längre ut på hösten sen ska du ha alla kranar öppna stäng ingen då vattensystemet är tomt så lyften kan röra sig

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Men som svar på din fråga, till "sommarslang" att ha liggande på backen funkar en vanlig halv tums trädgårdsslang utmärkt. Har kört med det i 15 år nu. Men du måste ha en avstängare innan så att inte din pump går hela tiden när en koppling släpper. Dom där Gardenakopplingarna är inget att lita på permanent.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.