Tjenis!

Håller på att byta mina 70mm rör till 110mm rör för mitt köksavlopp.

Nu undrar jag hur många graders lutning eller hur hög fallhöjden bör vara per meter.

Mitt rör kommer gå under hela huset ganska prick 11 m innan det blir en 90 graders vinkel på röret. Skulle 11 cm fallhöjd räcka på denna sträcka?

Det tidigare röret hade bara 9 cm fallhöjd på denna sträcka och helt klart bidrog det till att det med tiden blev stopp kan jag tro. Ett och annat mjukt spagettistrå kommer ju att flytta fram här.

Mvh
Fredrik

HAr försökt hitta entydiga uppgifter om detta med avlopp men misslyckats. Uppgifterna varierar mellan 1procent och 2 procent. Jag har för egen del bestämt mig för att lutningen skall vara minst 1% men inte mer än 2% och lägger således avloppet på 1,5% fall.

Hej!

Intressant att du inte vill ha med än 2%. Jag skulle gissat att det vore bättre med ju brantare lutning som möjligt? Vad är skälet till att max få 2% lutning?

Mvh
Fredrik

Vattnet rinner från skit och papper om det lutar för mycket.
Fast det är bara på längre sträckor som det kan bli problem, ska du bara dra någon meter behöver du inte fundera så mycket på det.

Hej!

Mycket intressant!!

Då gissar jag att jag bör hålla mig till denna lutning då jag ska dra rör helt rakt 11 m.

Tusen tack för era svar.

Mvh
Fredrik

Har du 1 cm /per meter så räcker det. Som sagts tidigare bör fallet inte vara för stort.
Den där 90 graders böjen, är den liggande eller stående?

Jag skulle vilja ha genomskinliga rör i 110 mm dim.. Praktiskt att felsöka eventuella avlopps stopp, samt intressant.. :-) Någon som har hört om detta förut, om det finns att köpa..

Haha jätteintressant.
Har sett genomskinliga rör på nån demo, men tror inte det går att få tag på och om det gör det, hur länge är den genomskinlig?

Hehe! Frågan är OM man vill ha genomskinliga rör. Har ni inte sett Jackass när de gör en tarmsköljning och man ser hela lunchen åka förbi i det genomskinliga röret...?

Hej!
90-gradersböjen är stående.

mvh
Fredrik

En 90°-böj är ju egentligen 88°. Så utifrån det kan man ju anta att 2° är ett lämpligt fall på rören.

Jag håller på med avlopp och har lagt en bit på 2,5-3m som har en luting på ungefär 5%. Behöver jag oroa mig för att detta egentligen är för mycket lutning?

1 cm fall per meter räcker precis. Det dock hade inte skadat om det varit lite mer.

Angående 90 graders böjen, kan du undvika den så är det bra. Att ha två 45 gradare med lite mellanrum är ett säkrare alternativ för att undvika framtida stopp.

Fast ska avloppet enbart vara till köket så är det sammanfattningsvis lugnt på det viset du tänkt göra.

klister skrev:
Jag håller på med avlopp och har lagt en bit på 2,5-3m som har en luting på ungefär 5%. Behöver jag oroa mig för att detta egentligen är för mycket lutning?
Nej, det behöver du inte vara.

S3 skrev:
Nej, det behöver du inte vara.
Skönt, då slipper jag göra om det. Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.