6 360 läst ·
14 svar
6k läst
14 svar
Lämplig lutning?
Tjenis!
Håller på att byta mina 70mm rör till 110mm rör för mitt köksavlopp.
Nu undrar jag hur många graders lutning eller hur hög fallhöjden bör vara per meter.
Mitt rör kommer gå under hela huset ganska prick 11 m innan det blir en 90 graders vinkel på röret. Skulle 11 cm fallhöjd räcka på denna sträcka?
Det tidigare röret hade bara 9 cm fallhöjd på denna sträcka och helt klart bidrog det till att det med tiden blev stopp kan jag tro. Ett och annat mjukt spagettistrå kommer ju att flytta fram här.
Mvh
Fredrik
Håller på att byta mina 70mm rör till 110mm rör för mitt köksavlopp.
Nu undrar jag hur många graders lutning eller hur hög fallhöjden bör vara per meter.
Mitt rör kommer gå under hela huset ganska prick 11 m innan det blir en 90 graders vinkel på röret. Skulle 11 cm fallhöjd räcka på denna sträcka?
Det tidigare röret hade bara 9 cm fallhöjd på denna sträcka och helt klart bidrog det till att det med tiden blev stopp kan jag tro. Ett och annat mjukt spagettistrå kommer ju att flytta fram här.
Mvh
Fredrik
HAr försökt hitta entydiga uppgifter om detta med avlopp men misslyckats. Uppgifterna varierar mellan 1procent och 2 procent. Jag har för egen del bestämt mig för att lutningen skall vara minst 1% men inte mer än 2% och lägger således avloppet på 1,5% fall.
Jag skulle vilja ha genomskinliga rör i 110 mm dim.. Praktiskt att felsöka eventuella avlopps stopp, samt intressant..
Någon som har hört om detta förut, om det finns att köpa..
1 cm fall per meter räcker precis. Det dock hade inte skadat om det varit lite mer.
Angående 90 graders böjen, kan du undvika den så är det bra. Att ha två 45 gradare med lite mellanrum är ett säkrare alternativ för att undvika framtida stopp.
Fast ska avloppet enbart vara till köket så är det sammanfattningsvis lugnt på det viset du tänkt göra.
Angående 90 graders böjen, kan du undvika den så är det bra. Att ha två 45 gradare med lite mellanrum är ett säkrare alternativ för att undvika framtida stopp.
Fast ska avloppet enbart vara till köket så är det sammanfattningsvis lugnt på det viset du tänkt göra.
Klicka här för att svara