Ska sätta en glasskiva mellan diskbänk och väggskåp (brun på bilden), detta kommer att bygga 16mm. Listen kommer sitta som det gröna på bilden. Köket är IKEA`s Tidaholm (Ek). Glasskivan kommer vara 250cm lång.
1. Finns det någon lämplig list man kan använda till det, kan man använda en list av ek och isf hur ska man behandla den?
2. Behöver man någon speciell list mellan glasskiva och bänkskiva eller räcker det med att man sätter en silikonfog?
1. Finns det någon lämplig list man kan använda till det, kan man använda en list av ek och isf hur ska man behandla den?
2. Behöver man någon speciell list mellan glasskiva och bänkskiva eller räcker det med att man sätter en silikonfog?
Köp en eklist och lacka med matt klarlack som luckorna är. Slipa med fint sandpapper mellan lackningarna för att få bort resning av fiberna. Lacka ca 3 gånger med ett dygns mellanrum. Gira i hörnet det är snyggast, du behöver en speciell geringssåg. Hur ska du fästa glasskivan, ska den vila på bänkskivan? Den kommer nog att spricka då. Ska glasskivan ligga mot väggen eller ska du ha mellanrum, det kan nog vara bra med en luftspalt för att hindra att glaset "kletar mot" väggen och ger fläckar. Vi funderar på att ha en plexiglasskiva istället för glas med tapet bakom. Berätta gärna hur det går för er.
Carolin
Carolin
Hur jag ska fästa glsskivan vet jag inte riktigt. Ska fråga glasmästaren om han har något bra förslag. Men nertill bör man iaf ha en silikonfog.
Väggen bakom glasskivan är tegel (det röda på bilden är tegel) så tänkte sätta en skiva mellan teglet och glaset som jag ska tapetsera.
En eklist låter bra och isf bör man nog ha en hörnlist, ska bara hitta nån som är tillräckligt djup eftersom skivan och glaset bygger 15mm.
Väggen bakom glasskivan är tegel (det röda på bilden är tegel) så tänkte sätta en skiva mellan teglet och glaset som jag ska tapetsera.
En eklist låter bra och isf bör man nog ha en hörnlist, ska bara hitta nån som är tillräckligt djup eftersom skivan och glaset bygger 15mm.
Finns alulister som är avsedda för ändamålet.
En list i botten och en list i toppen. Hör med din glasmästare om han kan ordna listen.
En list i botten och en list i toppen. Hör med din glasmästare om han kan ordna listen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilket lim till bastulist
Byggmaterial & Byggteknik -
List till Elitfönster
Fönster & Dörrar -
Lämpligt avstånd från vägghängd infravärmare till kanalplasttak?
Altan & Uteplats -
Flytbrygga, lämpliga rör till försnkringen
Utbyggnad och tillbyggnad -
Tips på lämplig dyckertpistol till vita lister
Verktyg & Maskiner