Byggahus.se
Hej!
Tänkte byta till jordad kontakt men stötte på detta problemet. Tre istället för två ”sladdar”. Hur gör jag nu? tacksam er vishet !

• Äldre, ojordad elkontakt med tre koppartrådar synliga istället för två i en väggutanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver nog byta dem, de ser för korta ut.

var tänkte du ansluta jorden?

J
Du kommer nog få bättre svar av mer kunniga men det är inte självklart att du bara ens får byta kontakt så där eftersom det kan uppstå livsfara pga hur lampan/armaturen är isolerad. Inget en lekman ska ge sig på. Att det är tre ledare är troligen pga kronkoppling.

D Daniel 109 skrev:
Du behöver nog byta dem, de ser för korta ut.

var tänkte du ansluta jorden?
är inte alls kunnig på området. Brukar bara sätta på en ny kontakt. Har aldrig varit några problem men då har det bara funnits två sladdar…

J Jocke Best skrev:
Du kommer nog få bättre svar av mer kunniga men det är inte självklart att du bara ens får byta kontakt så där eftersom det kan uppstå livsfara pga hur lampan/armaturen är isolerad. Inget en lekman ska ge sig på. Att det är tre ledare är troligen pga kronkoppling.
Okej, tack för svar. Får hoppas på lite hjälp och i värsta fall får jag lämna in den någonstans!

Då ska du INTE ha en jordad kontakt.
Den här armaturen har sannolikt tre lampor som ska kopplas parallellt.

Det är ju faktiskt 6 sladdar eller trådar…

Jonawullt Jonawullt skrev:
Hej!
Tänkte byta till jordad kontakt men stötte på detta problemet. Tre istället för två ”sladdar”. Hur gör jag nu? tacksam er vishet !
Den där ska du inte byta kontakt på till jordad. Ser ingen jordkabel på bilden, vilket är ett måste i såfall.

Eller säg såhär, den är troligen inte avsedd för att vara jordad i sin nuvarande form.

Har aldrig varit några problem men då har det bara funnits två sladdar…
Hur kopplar du när det är två sladdar då? Och hur många ledare var det i varje sladd?

useless useless skrev:
Hur kopplar du när det är två sladdar då? Och hur många ledare var det i varje sladd?
vanligtvis brukar jag bara koppla på en spn lampkontakt som på bilden nedan.
Det är två ledare per sladd, en blå och en brun.

• Vit SPN lampkontakt med urklippta blå och brun ledare vid änden, på en vit bakgrund.
    Skapa konto
useless useless skrev:
fan pinsamt men nu slog det mig, lampan har tre lampor, dvs tre glödlampor som ska kopplas in.

• Tre avtagbara lampsocklar bundna med rep ligger på en marmorskiva, redo för koppling av glödlampor.
    Skapa konto
D Daniel 109 skrev:
Då ska du INTE ha en jordad kontakt.
Den här armaturen har sannolikt tre lampor som ska kopplas parallellt.

Allright! Hur löser jag det då, om den ska kopplas till ett vanligt sånt lamputtag?

fan pinsamt men nu slog det mig, lampan har tre lampor, dvs tre glödlampor som ska kopplas in.
Elektriker här. Köp dessa kopplingsdon, kallat wago. Skala trådarna ca 10 - 12mm. Alla blåa ska in i en klämma och alla bruna ska in i en klämma. Du behöver alltså två 5-poliga wagos (finns inte 4-poliga). Koppla in din stickkontakt i de båda klämmorna, färg på färg.

Edit: som tidigare sagts ska inte denna armatur jordas. Du kan givetvis koppla på en jordad stickkontakt och isolera jordtråden, men det är onte helt hundra rätt.

• Wago 221 kopplingsklämma i olika storlekar för elektrisk installation.
    Skapa konto
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Elektriker här. Köp dessa kopplingsdon, kallat wago. Skala trådarna ca 10 - 12mm. Alla blåa ska in i en klämma och alla bruna ska in i en klämma. Du behöver alltså två 5-poliga wagos (finns inte 4-poliga). Koppla in din stickkontakt i de båda klämmorna, färg på färg.

Edit: som tidigare sagts ska inte denna armatur jordas. Du kan givetvis koppla på en jordad stickkontakt och isolera jordtråden, men det är onte helt hundra rätt.
tack!! Toppen! Då får jag sticka och köpa en sån. Hur isolerar jag en sån ?

Det blir nog lite trixigt eftersom sladdstumparna som är kvar är så korta, men med lite pill ska det nog gå med nån kopplingsplint. Hur är det med dragavlastning här? Behövs det, nån som vet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.