Du behöver nog byta dem, de ser för korta ut.
var tänkte du ansluta jorden?
var tänkte du ansluta jorden?
Du kommer nog få bättre svar av mer kunniga men det är inte självklart att du bara ens får byta kontakt så där eftersom det kan uppstå livsfara pga hur lampan/armaturen är isolerad. Inget en lekman ska ge sig på. Att det är tre ledare är troligen pga kronkoppling.
Okej, tack för svar. Får hoppas på lite hjälp och i värsta fall får jag lämna in den någonstans!J Jocke Best skrev:
Då ska du INTE ha en jordad kontakt.
Den här armaturen har sannolikt tre lampor som ska kopplas parallellt.
Den här armaturen har sannolikt tre lampor som ska kopplas parallellt.
Den där ska du inte byta kontakt på till jordad. Ser ingen jordkabel på bilden, vilket är ett måste i såfall.Jonawullt skrev:
Eller säg såhär, den är troligen inte avsedd för att vara jordad i sin nuvarande form.
vanligtvis brukar jag bara koppla på en spn lampkontakt som på bilden nedan.useless skrev:
Det är två ledare per sladd, en blå och en brun.
Elektriker här. Köp dessa kopplingsdon, kallat wago. Skala trådarna ca 10 - 12mm. Alla blåa ska in i en klämma och alla bruna ska in i en klämma. Du behöver alltså två 5-poliga wagos (finns inte 4-poliga). Koppla in din stickkontakt i de båda klämmorna, färg på färg.Jonawullt skrev:
Edit: som tidigare sagts ska inte denna armatur jordas. Du kan givetvis koppla på en jordad stickkontakt och isolera jordtråden, men det är onte helt hundra rätt.
tack!! Toppen! Då får jag sticka och köpa en sån. Hur isolerar jag en sån ?Padde Kvist skrev:
Elektriker här. Köp dessa kopplingsdon, kallat wago. Skala trådarna ca 10 - 12mm. Alla blåa ska in i en klämma och alla bruna ska in i en klämma. Du behöver alltså två 5-poliga wagos (finns inte 4-poliga). Koppla in din stickkontakt i de båda klämmorna, färg på färg.
Edit: som tidigare sagts ska inte denna armatur jordas. Du kan givetvis koppla på en jordad stickkontakt och isolera jordtråden, men det är onte helt hundra rätt.