spelar det nån roll vilket hål respektive ledare går in i?
Samt måste man crimpa dem? Har en klippt som jag tvinnat och tryckt i men upplever det lite som glapp i ljuskällan så tänker den inte riktigt har full kontakt?
Kontakten är ju inte klassisk tryck release som öppnar sig direkt.
Samt måste man crimpa dem? Har en klippt som jag tvinnat och tryckt i men upplever det lite som glapp i ljuskällan så tänker den inte riktigt har full kontakt?
Kontakten är ju inte klassisk tryck release som öppnar sig direkt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 128 inlägg
Är denna armatur verkligen avsedd att skyddsjordas?
Anslutningsplinten är felvänd. Den sida som man ser på bild är avsedd för installationskabel, eller apparatkabel där tillverkaren har anslutit sina ledare. Försök inte att få in en mjuk anslutningskabel där. Du behöver förmodligen en annan plint, sockerbit eller Wago. Hur ser installationsutrymmet ut i denna armatur?
Anslutningsplinten är felvänd. Den sida som man ser på bild är avsedd för installationskabel, eller apparatkabel där tillverkaren har anslutit sina ledare. Försök inte att få in en mjuk anslutningskabel där. Du behöver förmodligen en annan plint, sockerbit eller Wago. Hur ser installationsutrymmet ut i denna armatur?
Bo.Siltberg skrev:
Är denna armatur verkligen avsedd att skyddsjordas?
Det ser väldigt mycket ut som att det saknas en jordledare från den där metallbiten med hål som sticker upp.
Är detta en begagnad lampa eller ny? Den borde ha en typskylt, inte bara ett klistermärke med CE på.
Är detta en begagnad lampa eller ny? Den borde ha en typskylt, inte bara ett klistermärke med CE på.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 128 inlägg
Så...? Om plinten satt på sladden så som bilden visar från fabrik så har dom gjort fel. Är den köpt i Sverige? Det måste finnas en bättre typskylt.
Ok, ja den är specialbeställd från Karlskrona Lampfabrik. Tyvärr hade de gjort annat fel men det kunde jag lösa själv.Bo.Siltberg skrev:
Menar ni att den inte är jordad då?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 128 inlägg
Vi vet inte om denna lampa är avsedd att skyddsjordas. Jag är tveksam då det inte tydligt framgår. Du får nog skicka tillbaka den för här kommer vi tydligen inte längre.
Armaturen ska skyddsjordas.
https://www.lampfabriken.com/56/sv/produkter?product=0356M4
Edit:
Eftersom det är enkelisolerade ledare i kopplingsutrymmet vid upphängningen och det är ledande material i utrymmet samt att det är berörbart så ska utrymmet skyddsjordas.
https://www.lampfabriken.com/56/sv/produkter?product=0356M4
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit:
Eftersom det är enkelisolerade ledare i kopplingsutrymmet vid upphängningen och det är ledande material i utrymmet samt att det är berörbart så ska utrymmet skyddsjordas.
Redigerat:
Troligen är den nedre delen av lampan dubbelisolerad i lamphållaren så det är bara själva kopplingsutrymmet i koppen som behöver jordas. Jag är i stort sett helt säker på att avsikten är att det görs via det metallbleck som är bockat och sticker upp, med ett hål i sig.
Det är uselt av lamptillverkaren att ha missat detta, speciellt när man ser till priset. Detta i tillägg till anslutningsplinten, som jag gissar är monterad sådär för att det var lättare för den som satte ihop det.
Mitt förslag skulle vara att du reklamerar produkten, med bild, till företaget och ser vad de svarar. De kanske har en montör som behöver tas i örat.
Att sätta dit en jordledare är för all del enkelt men till det där priset ska man inte behöva göra det.
Det är uselt av lamptillverkaren att ha missat detta, speciellt när man ser till priset. Detta i tillägg till anslutningsplinten, som jag gissar är monterad sådär för att det var lättare för den som satte ihop det.
Mitt förslag skulle vara att du reklamerar produkten, med bild, till företaget och ser vad de svarar. De kanske har en montör som behöver tas i örat.
Att sätta dit en jordledare är för all del enkelt men till det där priset ska man inte behöva göra det.