4 695 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Lampan i köksfläkten vill inte slockna
Vi har en köksfläkt, Thermex Astral, där belysningen går ner i halvtänt läge när man släcker. Enda sättet att få den att slockna är att köra fläkten och så efter några timmar så slocknar den. Belysningen är en central 75 W halogenlampa som skickar ljuset via fiberoptik. Lampan kyls av en egen liten fläkt.
Jag har provat att byta lampan till en 50 W men ingen skillnad. Om man tänder och sen släcker direkt så funkar det däremot. Verkar vara något som uppstår när det blir varmt. Någon elklurig i forumet som vet vad det kan vara för fel?
Jag har provat att byta lampan till en 50 W men ingen skillnad. Om man tänder och sen släcker direkt så funkar det däremot. Verkar vara något som uppstår när det blir varmt. Någon elklurig i forumet som vet vad det kan vara för fel?
Verkar vara en feature. Om jag tolkat bruksanvisningen rätt för en närbesläktad modell så ska det gå att släcka den
"Centralbelysningens kontroll
Den centrala belysningen tänds och släcks med en KORT beröring av den NEDRE DELEN av manöverstaget.
Sidobelysningens kontroll (när sådan är planerad)
Sidobelysningen tänds och släcks med en LÅNG BERÖRING av den NEDRE DELEN av manöverstaget.
En LÅNG BERÖRING gör det vidare möjligt att förutom att tända lampan, justera ljusstyrkan.
OBS: Tändnings-, släcknings- (och justerings-) funktionerna fungerar växelvis."
"Centralbelysningens kontroll
Den centrala belysningen tänds och släcks med en KORT beröring av den NEDRE DELEN av manöverstaget.
Sidobelysningens kontroll (när sådan är planerad)
Sidobelysningen tänds och släcks med en LÅNG BERÖRING av den NEDRE DELEN av manöverstaget.
En LÅNG BERÖRING gör det vidare möjligt att förutom att tända lampan, justera ljusstyrkan.
OBS: Tändnings-, släcknings- (och justerings-) funktionerna fungerar växelvis."
Vi har en lite annorlunda panel men det stämmer att vi har denna feature. När lampan blivit varm går det dock som sagt inte att stänga av den utan kort tryck leder bara till att den går ner i halvläge. Vid varm lampa och långt tryck så ges möjlighet att dimra ner till halvläge. Men att släcka går inte.
Kan det vara en elektronisk dimmer?
Jag skulle gissa att det är den som är trasig eller något vajsing med. Verkar iaf inte vara något generellt problem med halogenlampor som inte går att släcka när de är varma
Jag skulle gissa att det är den som är trasig eller något vajsing med. Verkar iaf inte vara något generellt problem med halogenlampor som inte går att släcka när de är varma
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vill att det fläkten ska funka när jag tänder lampan!?hur gör jag?
Badrum -
Få bort skyddet till lampan i köksfläkten
Belysning -
Vill byta från G9 halogen till G9 led, men när jag gör det lyser det även när lampan är av
El -
Elfel i köksfläkten? Lampan lyser men fläkten stängs av efter en liten stund
El -
Nedsänkt tak i badrum, vill koppla fläkt till lampans elkabel
El