Okej, lite uppdatering i det här projektet som leds i blindo.
Jag tog upp lite av taket för att se hur kablar är dragna (kanske är otroligt självklart för många, men inte för mig).
Kablar från utebelysningen går direkt till dubbelknappen inomhus och kablar till eluttaget (utomhus) går direkt till samma dubbelknapp inomhus.
Varför styr båda knapparna inomhus belysning och eluttaget utomhus men inte separat? Tänder jag med vänsterknapen styr den även släckningen, så högeeknsppen kan jag flippa bäst jag vill utan resultat.
Och samma sak om jag först använder högerknappen.

Det kommer snart dyka upp en bild på innanmätet av lampknappen, vilket kanske förklarar saker, om det inte redan har gjort det för alla kunniga.

Bortse från felbedömningar och fackspråk, jag har ingen aning om vad jag gör och försöker vara lära mig och förklara på bästa sätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Haha, den där skulle göra succé i nån elfelsgrupp på Facebook.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Haha, den där skulle göra succé i nån elfelsgrupp på Facebook.
Den här resan är material för en dokumentär på SVT.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Dowser4711 och 8 till
  • Laddar…
S
Fotografen Fotografen skrev:
Börja med att se till att jorden är inkopplad!

Sen föreslår jag gråvattenpumpen på en egen grupp, i vilket fall måste det ut en obruten fas för att slippa ha lyset tänt.
Inte jättesmidigt att börja koppla in gröngul hur som helst utan att ha kunskap om att säkerställa att den verkligen är jord. Det är ganska vanligt att "elektriker" inte ens vet hur man säkerställer detta tyvärr..
 
  • Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
L Livslärlingen skrev:
Okej, lite uppdatering i det här projektet som leds i blindo.
Jag tog upp lite av taket för att se hur kablar är dragna (kanske är otroligt självklart för många, men inte för mig).
Kablar från utebelysningen går direkt till dubbelknappen inomhus och kablar till eluttaget (utomhus) går direkt till samma dubbelknapp inomhus.
Varför styr båda knapparna inomhus belysning och eluttaget utomhus men inte separat? Tänder jag med vänsterknapen styr den även släckningen, så högeeknsppen kan jag flippa bäst jag vill utan resultat.
Och samma sak om jag först använder högerknappen.

Det kommer snart dyka upp en bild på innanmätet av lampknappen, vilket kanske förklarar saker, om det inte redan har gjort det för alla kunniga.

Bortse från felbedömningar och fackspråk, jag har ingen aning om vad jag gör och försöker vara lära mig och förklara på bästa sätt.
Om du ser på din första bild ser du att svart och brun i kabeln ligger ihop till uttaget och sladden mot pumpen. Så troligtvis av din beskrivning är vipporna inne på brytaren korrekt till varsin tråd svart-brun utåt sett. När de då ligger ihop härute kommer vardera av brytarna som är till att mata uttaget så båda måste vara från för att det ska vara av och är någon eller båda till så är uttaget aktivt.

Som allt annat du visat tyder det på att den som gjort detta är helt utan insikter i hur man gör så finns inte mycket annat än som sagt gå igenom det hela och göra rätt. Och att koppla in jord utan riktig undersökning bakåt kan med tanke på övrigt här göra det direkt livsfarligt.

Så självklart låt någon kunnig se till att du får allt rätt och riktigt.
 
  • Gilla
torplover_3000 och 6 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Om du ser på din första bild ser du att svart och brun i kabeln ligger ihop till uttaget och sladden mot pumpen. Så troligtvis av din beskrivning är vipporna inne på brytaren korrekt till varsin tråd svart-brun utåt sett. När de då ligger ihop härute kommer vardera av brytarna som är till att mata uttaget så båda måste vara från för att det ska vara av och är någon eller båda till så är uttaget aktivt.

Som allt annat du visat tyder det på att den som gjort detta är helt utan insikter i hur man gör så finns inte mycket annat än som sagt gå igenom det hela och göra rätt. Och att koppla in jord utan riktig undersökning bakåt kan med tanke på övrigt här göra det direkt livsfarligt.

Så självklart låt någon kunnig se till att du får allt rätt och riktigt.
Klockrent, tack för att du tog dig tid 👌
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Fairlane
Det var nog tur att klanten som kopplade misslyckades med tändtrådarna. Hade lampa och pump fungerat som det var tänkt så hade du kanske aldrig upptäckt att det var ojordat förrän för sent.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
Har man använt fel färg till fel saker kanske 🤔
 
Du undrade också hur den tidigare ägaren hade tänkt med denna koppling.
Min hypotes är att den tidigare ägaren tyckte att det var kritiskt viktigt att veta att det alltid fanns spänning till gråvattenpumpen. Utan spänning kanske en översvämning på ett olämpligt ställe i huset eller källaren kunde inträffa?
För att vara säker på att spänning till pumpen fanns kopplade han så att utelampan alltid lös när allt var som det ska. Med dagens lågwatts led-lampor så är ju inte elkostnaden för detta mycket att bekymra sig över. Med denna lösning kunde han sannolikt se detta från flera håll både utomhus och inomhus (när det var mörkt ute).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
För att få så bra hjälp som möjligt så skriv gärna upp hur du ser på de hela.
tex
lampan ska tändas med knapp 1.
Pumpen ska gå kl 12.00..
Osv
 
kisumisu
L Livslärlingen skrev:
Okej..
Nu dag och nya utmaningar.
På farstukvisten sitter det ett eluttag dit även utomhusbelysningen är kopplad, samt pumpen till gråvattnet (fråga mig inte varför, det här är föregående ägare som knopat ihop).
Invändigt styr jag utebelysningen med en vanlig "lampknapp" (det är en dubbelknäppt).
Men nu till min fråga/fundering..
Utebelysningen måste alltid vara på för att pumpen ska pumpa och för att jag ska kunna använda eluttaget utvändigt. Invändigt är det bara en av dom två knapparna som gör något, dvs tända utebelysningen.

Varför?
Och hur skulle jag (rent teoretiskt) göra för att lösa problemet?

På bilden är det sladdarna nedifrån som går till pumpen och sladdarna ovanifrån går till belysningen.
Varför strömmen bryts är pga att du bryter strömmen för båda innan det där uttaget.

Ska jag vara "elak" mot dessa som säger ajabaja kontakta elektriker...så det du behöver är 1 till sladd innan brytaren ut dit du kopplar fasen från pumpen.
Se även till att jorden har förbindelse. Dock kan det ju vara att pumpen är "isolerad" och har inte ens nån jord.

Det finns även en risk när saker går via en vanlig ljusbrytare. Om pumpen är flera hundra watt kan brytaren bli överbelastat.
 
  • Gilla
Livslärlingen
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Dock kan det ju vara att pumpen är "isolerad" och har inte ens nån jord.
Fast hur än pumpen är beskaffad är det rätt lämpligt att skyddsjord ansluts i vägguttaget.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Inte jättesmidigt att börja koppla in gröngul hur som helst utan att ha kunskap om att säkerställa att den verkligen är jord. Det är ganska vanligt att "elektriker" inte ens vet hur man säkerställer detta tyvärr..
Mja...jag påstår ju faktiskt inte att gröngul ska kopplas hursomhelst, eller hur?
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Skulle också vilja påstå att det går att lösa utan större ingrepp.
Om det är som du skriver, att lampan har en kabel från strömbrytaren och uttaget har en kabel.

Man får börja med att säkerställa att det finns jord i strömbrytaren, vilket inte är så vanligt...

Sen får man fundera på hur man vill ha det.
Men att koppla fast spänning till pumpen ser inte ut att vara några konstigheter.
 
  • Gilla
Livslärlingen
  • Laddar…
Har du en jordfelsbrytare som täcker uttaget? Det skall man ha.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.