31 829 läst ·
15 svar
32k läst
15 svar
Lampa tänds och släcks av sig själv
Sida 1 av 2
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Glappkontakt.
Risk för brand!
Risk för brand!
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Låter snarare som att man har tagit fasen från en tändtråd någonstans. Fundera vad du gör när fenomenet inträffar, kanske tänder/släcker någon i ett annat rum...?
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Är det lgh? Yttervägg? Kan ju vara kopplat till tändtråden för trapphusbelysningen...?
Har du elvärme med centraltermostat? Sitter uttaget mitt under ett fönster? Inte otänkbart att någon tagit bort ett element och att någon kreativ person sedan satt ett uttag i den överblivna dosan och kopplat in på de trådar som fanns.
Det skulle ge det fenomen du har beroende på att termostaten kopplar in och ifrån elementen beroende på temperaturen.
Det skulle ge det fenomen du har beroende på att termostaten kopplar in och ifrån elementen beroende på temperaturen.
Vad är det för lampa? Gamla 60w krävde en del ström för att lysa, men nya LED lågwattare kan börja lysa med krypströmmar, enligt andra trådar här i forumet.
Detta är ett fristående hus. Ingen utomhusbelysning. Yttervägg = Ja. Uttaget sitter inte under fönster. Har elpanna Autoterm 615. Lampan är av Halogen 42 W. Har även testat en annan lampa som det står 11 W 530 lm på.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Är det ett gammalt vägguttag kanske det är så glappt att det inte blir kontakt när du sätter i stickproppen till lampan. Kanske kan du prova att byta uttaget och se om du får samma fel. Har du testat med en annan armatur så att felet inte finns i den? Har du fler uttag som går på samma grupp i elcentralen? Har du samma fel på dem kan det vara glapp i en säkring.
Bryt strömmen innan du öppnar locket på vägguttaget och kontakta en elektriker om du är osäker på hur du skall göra..
Bryt strömmen innan du öppnar locket på vägguttaget och kontakta en elektriker om du är osäker på hur du skall göra..
Hur ofta tänder och släcker den?
Hur länge har detta pågått?
Hur länge har detta pågått?
Hej kia2 - hittade din fråga. Jag har precis samma problem med två lampor i köket som båda leder till en av tre lyskanppar på väggen. Jag har haft två elektriker här som kliar sig i huvudet. De har bytt ut knapparna i väggen men det blev inte bättre. Nu återstår att kika på transformatorerna. Fick du något svar på ditt problem??? Kan tänka mig att fler underar. Kan ju itne vara bara du eller jag som råkat ut för detta.K kia2 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det finns ett antal saker att undersöka och prova, så om du vill ha svar från forumet så försök beskriv din situation i detalj, när/var/hur, typ av lampor, elektronisk styrning, dimring, om andra lampor fungerar, trappkoppling etc.