1 247 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Lampa i köksfläkten alltid på
Tänkte ta tag i att byta lampa i köksfläkten. Den har inte lyst sen vi köpte huset för ett år sedan. När jag öppnar fläkten sitter ingen lampa i något av de två hållarna. Jag skruvar dit en LED-lampa och den lyser.
Men sen när jag trycker på lampknappen på fläkten så slocknar inte lampan. Oavsett hur många gånger jag trycker så lyser den konstant.
Byter till andra lamphållaren och det är samma sak där. Alltid på. Gissar att det är därför det inte satt någon lampa i.
Kan det vara feldragen ström, eller är det troligare att det är lampknappen som "fastnat" i på-läge? Den knappen känns lite annorlunda än de andra knapparna. Lite mindre schwung i sig, lite mindre mostånd när man trycker in den. Är det något jag kan testa för att utröna vad som är fel? Och är detta något man kan fixa själv?
Köksfläkten är en Gorenje DK 600 E.
Men sen när jag trycker på lampknappen på fläkten så slocknar inte lampan. Oavsett hur många gånger jag trycker så lyser den konstant.
Byter till andra lamphållaren och det är samma sak där. Alltid på. Gissar att det är därför det inte satt någon lampa i.
Kan det vara feldragen ström, eller är det troligare att det är lampknappen som "fastnat" i på-läge? Den knappen känns lite annorlunda än de andra knapparna. Lite mindre schwung i sig, lite mindre mostånd när man trycker in den. Är det något jag kan testa för att utröna vad som är fel? Och är detta något man kan fixa själv?
Köksfläkten är en Gorenje DK 600 E.
Tack!
Jag kan prova med det. Vill bara dubbelkolla att det är vid själva on/off-knappen som jag ska testa 5 56. Det blir inte kortslutning eller nåt sånt då? Eller måste jag stänga av elen till fläkten först?
Klicka här för att svara