L-E skrev:
Vore intressant med en mer balanserad bild, TV4'as kvällstidningsjournalistik ger jag inte mycket för. Finns f.ö en kommentar gällande inslaget på livsrums websida.
Håller med, även om Svenska Livsrum säkert gjort en del fel så verkar ju kunden/byggherren inte speciellt seriös. Trist att TV4 använder den typen av case då det säkert finns betydligt mer seriösa kunder som borde få hjälp och entreprenörer som borde "tryckas till".

Är själv sugen på att göra vår planerade utbyggnad med Lammi-block, någon som kan tips om hantverkare som jobbar med dessa i Stockholm (har villa i Älvsjö)?

Läser man på Svenska Livsrums hemsida så finns en hel del där som visar på att de inte ensamma står ansvariga för att det blev som det blev.
Sen finns även bevis på att Beställaren står och storljuger inför kamerorna. (nä jag har inte låst ut dem, nej de har inte sagt att de ska komma. Finns mail på SVLCs hemsida med alla datum och vad som sagts.

Tv4 borde vara lite mer kritiska innan de hänger ut företag. Nu vet jag inte hur allt gått till eller vems fel som är vems men uppenbart är att det inte är en helt enkel beställare, och att tv4 köpt hans linje fullt ut.

Har nu läst alla dokument på svenska livsrums hemsida.

Det är för mig uppenbart att det är kundens fel att detta skitit sig.

Typiskt tv4 med kass journalistik

hantverkare1 skrev:
Har nu läst alla dokument på svenska livsrums hemsida.

Det är för mig uppenbart att det är kundens fel att detta skitit sig.

Typiskt tv4 med kass journalistik
Är det alltså kundens fel att en klantbyggare inte kan stapla klossarna rätt? Skarvarna låg ju på varandra och inte förskjutna. Är det kundens fel?

Och sen var ju inte blocken fyllda. Är det kundens fel?

Läs monteringsanvisningarna på dessa block.

När du gjort det så läser du på svenska livsrums hemsida och ladda ner konversationerna mellan kunden och entreprenören.

1) Chefen har hela ansvaret. Hur kunde det gå snett? Var chefen någonsin på bygget?
2) Vem var ansvarig för stålarmeringen? Om det nu var så dålig kvalitet på stålet, vem köpte in det då?
3) Kontrollansvarige fick inte gehör för sina påkedanden. Varför?
4) Stålpelaren var installerad helt åt skogen. Entreprenören hävdade att det var konstruktörens fel. Även om det skulle finnas fel i ritningar, ser inte entreprenören ett så uppenbart fel?
5) Sist men inte minst - Alla andra som hade turen att få bygga med SVLR, var de också "oseriösa"?

SVLR hävdar på sin hemsida att kunden velat betala svart och sagt nej till men sen föreslagit som alternativ lösning att han ska ta det genom deras polska bolag istället. Känns inte helt seriöst av ett företag att själva föreslå en sådan lösning.

TV4's journalister verkar dock i vanlig ordning inte vara helt pålästa när de ställer frågor, blir lite "språkproblem" när de säger att konstruktionen är undermålig för i den stresade intervjusituationen blir den naturliga reaktionen att man från SVLR inte tar ansvar för konstruktörens jobb (vilket iofs är lite märkligt), men jag kan inte tänka mig att konstruktören har räknat ut att man ska ställa en balk direkt på EPS och sen skarva den som man gjort. Det som journalisterna skulle klaga på i så fall är dåligt utförande eller att man inte gjort enligt konstruktionen för då är det istället entreprenörens fel.

Har själv haft diskussioner med SVLR om delar till husbygge, men deras offert låg väldigt högt i pris så det blev inget av det.

En annan husfirma jag haft diskussioner med kommenterade att de byggde ett hus brev ett SVLR-bygge och hade en lång rad saker han tyckte var fel med det bygget, en hel del kommentarer var att han inte förstod byggsystemet men en av de mer relevanta kommentarerna var att de utförde plattan felaktigt som vad jag gissar berodde på att de polska byggarbetarna inte ritkigt var vana med hur man bygger i sverige.

hantverkare1 skrev:
Läs monteringsanvisningarna på dessa block.
Måste man kunna finska för att hitta arbetsanvisningar och tekniska detaljer för Lammi-blocken eller har du hittat dessa dokument?

Denna tråd skapades för att diskutera skalblock varför fortsatta diskussioner om svenska livsrum borde göras i en annan tråd

Klicka, jag tror du du gör precis som Tv4 själv. Förutsätter saker utan att kontrollera. Dessa byggblock behöver ej ligga med halvstensförskjutning. Man gjuter invändigt med betong vilken sprider sig såväl vertikalt som horisontellt och den liknar därmed i viss mån en hel gjuten betongvägg.

Klicka skrev:
Är det alltså kundens fel att en klantbyggare inte kan stapla klossarna rätt? Skarvarna låg ju på varandra och inte förskjutna. Är det kundens fel?

Och sen var ju inte blocken fyllda. Är det kundens fel?

L-E skrev:
Denna tråd skapades för att diskutera skalblock varför fortsatta diskussioner om svenska livsrum borde göras i en annan tråd
Ja, vore bra om nån moderator kunde bryta ut SVLR-inläggen, som är lite offtopic då de inte handlar om själva blocken vilket var mitt syfte med den här tråden, och lägga dem i en egen tråd under hustillverkare eller nått sen givetvis länka till den nya tråden härifrån.

Trevligt att de lagt upp den. Bör finnas en med handhavandeanvisning med mer praktiska råd vid byggande med blocken med, finns en sådan på finska, konstruktionsanvisningen EHG hade lagt upp var samma som den jag fick av SVLR. (Det är givetvis samma personer i EHG som i SVLR)

Pratade med energihusgruppen och det skall komma en uppdaterad instruktion

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.