3 723 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Laminatskiva som toppskiva till kommoder?
Funderar på att sätta ihop två st 80 kommoder “Godmorgon” från IKEA och lägga en måttbeställd toppskiva av laminat (från IKEA) ovanpå och sedan två fristående handfat på denna. Är det någon här som har gjort detta och är nöjd? Eller är det dömt att misslyckas med en laminatskiva avsedd för kök I ett badrum?
Ja det kanske inte är några problem, jag ska inte heller ha nån duch eller något badkar precis intill. Men blev lite konfunderad när jag fick svaret från IKEA om deras bänkskivor som man kan måttbeställa. Tänkte ha den ovanpå två st Godmorgon kommoder.
https://www.ikea.com/se/sv/p/ekbacken-mattbestaelld-baenkskiva-matt-yta-antracit-laminat-60409010/
”Vi kan måttbeställda bänkskivor men dessa är gjorda för kök och inte våtutrymmen som badrum och kan därav inte rekommendra att sätta en sådan skiva som lösning.”
Antar att de bara vill ”friskriva” sig lite ifall ifall.. Men kanske kan vara bra att ”försegla” ytan med nån lack där man sågar/borrar upp för tvättställ och kran?
https://www.ikea.com/se/sv/p/ekbacken-mattbestaelld-baenkskiva-matt-yta-antracit-laminat-60409010/
”Vi kan måttbeställda bänkskivor men dessa är gjorda för kök och inte våtutrymmen som badrum och kan därav inte rekommendra att sätta en sådan skiva som lösning.”
Antar att de bara vill ”friskriva” sig lite ifall ifall.. Men kanske kan vara bra att ”försegla” ytan med nån lack där man sågar/borrar upp för tvättställ och kran?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
När man har laminatskivor i kök så har man ju något skydd under där diskmaskinen är eftersom varm fuktig luft kan skada skivan och i badrum kan man få just varm fuktig luft överallt. Så det är nog inte helt utan anledning som Ikea vill friskriva sig.
När det gäller håltagning för tvättställ och kran skiljer det sig ju inte från håltagning för diskho och kran i kök, det är viktigt med tätning där också.
När det gäller håltagning för tvättställ och kran skiljer det sig ju inte från håltagning för diskho och kran i kök, det är viktigt med tätning där också.
Jo, men ångan från diskmaskinen är ju många gånger 60 grader eller varmare. Riktigt så blir det ju inte i ett badrum. Nu vet jag ju inte vad du sysslar med i ditt badrum iof.BirgitS skrev:
När man har laminatskivor i kök så har man ju något skydd under där diskmaskinen är eftersom varm fuktig luft kan skada skivan och i badrum kan man få just varm fuktig luft överallt. Så det är nog inte helt utan anledning som Ikea vill friskriva sig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Nåja, inget problem med vad just jag sysslar med men det har ju förekommit trådar i forumet med tonåringar som duschar varmt under mycket lång tid så att dimman är tät när de öppnar badrumsdörren.S Stadsfiskalen skrev:
Sen får förstås Bobbobula avgöra själv hur risken är och vilka risker man ska ta.
Hej, fullföljde du din plan? Vi har tänkt göra liknande och undrar om det fungerade?
/Lisa
/Lisa
B Bobbobula skrev:Ja det kanske inte är några problem, jag ska inte heller ha nån duch eller något badkar precis intill. Men blev lite konfunderad när jag fick svaret från IKEA om deras bänkskivor som man kan måttbeställa. Tänkte ha den ovanpå två st Godmorgon kommoder.
[länk]
Klicka här för att svara