Byggahus.se

Lambdastyrning Baxi Solo Innova - Flammtronik

1. Nils-Orvar
    Medlem Nivå 9
    Priset står i inlägg #12

2. Nils-Orvar
    Medlem Nivå 9
  3. N
    Medlem Nivå 6
    Snygg installation!
    Har du fått till regleringen? Min svängde ju rätt mycket i början.

MVH

4. Nils-Orvar
    Medlem Nivå 9
    Jag tyckte det fungerade förvånansvärt bra med fabriksinställningen men jag har inte kört så mycket än. Jag ska ladda upp en logg här snart så får vi se.

5. emwgrni
    Medlem Nivå 3
    Hej, hur har eldningen blivit efter din installation? Mindre aska? Jag saknar spaksotningen på min innova, ser i min VM att nysotad panna så ligger jag nästan på 50 KW, men efter ngn vecka då dyker den rätt bra.

6. Nils-Orvar
    Medlem Nivå 9
    Jag är fortfarande i tidigt stadie för att göra en fullständig utvärdering. Jag återkommer när jag sotat pannan ett par gånger.
    Men om jag jämför hur brännkammaren ser ut, så är där mindre mängd aska efter avslutad eldning nu jämfört med innan. Mängden aska i vedmagasinet har jag svårt att uttala mig om. Hur ofta rensar man brännkammaren respektive vedmagasinet normalt sett?

7. emwgrni
    Medlem Nivå 3
    Hänger ju på mkt ved man kör igenom varje dag. Just nu så är det startbrasa + 1 inlägg. Sotar pannan/tuberna var 3:e helg, är kanske 5 liter aska. Kan kolla i helgen.( eldar just nu björkved)

8. Nils-Orvar
    Medlem Nivå 9
  9. Nils-Orvar
    Medlem Nivå 9
    • Laddar…
  10. E
    Medlem Nivå 4

Visar rökgasgivaren samma temperatur som IR-termometern på bilden 155 ?

Jag skulle nog ha kontrollmätt temperaturerna med en anläggningsgivare/insticksgivare, att mäta på utsidan rökröret med IR termometer har lite för många felkällor.

Prövade själv på min panna och diffen mellan IR termometer samt anläggninggivare var ca 40grader på rökröret. (Halvblankt svart rör)

Sen misstror jag dig inte diffen mellan rökgasgivaren samt din rökgastermometer stämmer säkert.

11. Nils-Orvar
    Medlem Nivå 9
    Tack för tipset.
    Jag gjorde lite referensmätningar med anliggningstermometer tidigare. Som du säger kan man inte lite helt på IR- termometerns resultat. Men i detta fallet visade RGT-givaren och IR-termometern samma värde.

På min pannas version av rökgaslåda fanns en gängad muff, utan genomgående hål, fastsvetsad från fabrik. Det visade sig vara 1/2"-gänga vilket passade min tempgivare utmärkt. Jag borrade ett 10mm hål med vinkelborr, i mitten av rörmuffen och monterade givaren med kopparbricka som tätning. Plugg i det gamla hålet.

Resultatet blev bra! Nu får styrningen ett korrekt värde.
    Pga ändringen började PID-regleringen svänga betydligt mer vilket troligtvis kommer att behöva att finjusteras.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_4533.JPG

12. aroncbds
    Tillbyggare Nivå 6
    Ett intressant projekt! Blir det mindre rök innan pannan når optimal arbetstemp efter att ha installerat denna styrning? Eller om man råkar elda med lite surare ved?