Vi bygger en fristående stuga, 40 kvm, där vi utanpå stommen tänkt vindduk, läkt och stående panel.
Tittar man på Essve's instruktionsvideo förespråkar de stående luftningsläkt, därefter liggande läkt, innan panel. Deras lösning kräver då också musband.
Krävs det verkligen att man sätter stående luftningsläkt för att få tillräcklig ventilation, eller räcker den metoder Byggmax förespråkar, som sparar både tid och pengar?
Med tanke på att för hade man inte luftspalt alls och det höll relativt bra så kan du köra med ett lager spikläkt, men ska man göra det som proffsen gör så är det två läkt som gäller, dock räcker 8-10 mm läkt gott på den vertikala.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.