11 554 läst ·
6 svar
12k läst
6 svar
lågvolts golvvärme
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Kolla om CO fortfarande har sin husvagnsgolvvärmefolie.
Protte
Protte
Finns endel bra lösningar. Folien gillar inte jag då är kluddigt att koppla samman och dom också kan delaminera efter ett par åt med risk för att plattor lossnar som följd.
Kelvins system finns med så små anläggningar som 160W vilket borde passa bra på 1,5m2.
www.kelvin-sweden.se
Kelvins system finns med så små anläggningar som 160W vilket borde passa bra på 1,5m2.
www.kelvin-sweden.se
Har det blivit någon lågoltsgolvvärme? Funderar på just Kelvins golvvärme. Vi har en oisolerad källare som jag bara vill ha lite komfortvärme i duschen (skönt att stå på + att det torkar snabbare). Har egentligen inget utrymme att flytspackla in golvvärme på så denna modell som man lägger i fixet verkar passa mig bra.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Bumpar den här tråden lite - finns det någon här som har köpt Kelvins golvvärme (12-48v) och som kan delge erfarenheter? Har googlat och sökt som en idiot efter omdömen utan att hitta något av värde.
Jag sydde ihop ett tiotal värmevästar för snöskoteråkare och MC-förare.
Det funkade bra men var lite känslig för böjning. Eltråden jag använde gick av efter ett tag. Det blev veck när man hade den på sig och rörde sig. Men på botten av en hundkoja skulle det passa som handsken.
Jag hade 28 m lång kopplingstråd av en tunn kvalitet 0,22 kvmm om jag minns rätt. Det blev c:a 60W och värmde gott speciellt om jag hade den direkt på en tunn T-shirt. Kopplades in på MC:ns batteri. Drog alltså 5A vid 12V.
Vid tillverkningen gjorde jag en spikbräda och drog trådarna mellan dem så jag utnyttjade 28 m. Under trådarna hade jag lagt ett ark "flisselin" hur det nu stavas. Det används i kläder för att ge stadga och har ett lager värmelim. Ovanpå ett likadant ark och sen på med värme från strykjärnet. Vlisselin? finns i sybehörsaffärer.
Vips har man en gosig "värmefilt". Kopplas till en fulltransformatr som elektriskt isolerar från farliga 230-Volten. Bör ändå skyddas med jordfelsbrytare på 230-Voltssidan.
Det funkade bra men var lite känslig för böjning. Eltråden jag använde gick av efter ett tag. Det blev veck när man hade den på sig och rörde sig. Men på botten av en hundkoja skulle det passa som handsken.
Jag hade 28 m lång kopplingstråd av en tunn kvalitet 0,22 kvmm om jag minns rätt. Det blev c:a 60W och värmde gott speciellt om jag hade den direkt på en tunn T-shirt. Kopplades in på MC:ns batteri. Drog alltså 5A vid 12V.
Vid tillverkningen gjorde jag en spikbräda och drog trådarna mellan dem så jag utnyttjade 28 m. Under trådarna hade jag lagt ett ark "flisselin" hur det nu stavas. Det används i kläder för att ge stadga och har ett lager värmelim. Ovanpå ett likadant ark och sen på med värme från strykjärnet. Vlisselin? finns i sybehörsaffärer.
Vips har man en gosig "värmefilt". Kopplas till en fulltransformatr som elektriskt isolerar från farliga 230-Volten. Bör ändå skyddas med jordfelsbrytare på 230-Voltssidan.
Redigerat:
Klicka här för att svara