Ja, det är en mycket lämplig "skarvdosa", man kan knappast misslyckas.

E elmont skrev:
Och man gör inte kabelskarvar med krympslang som inte har smältlim på insidan, möjligen om man är en hempulare och inte vet bättre ;)
Nu har du höga tankar om dina medmänniskor. Det finns många som gör mycket sämre lösningar än så trots att de vet bättre. Till exempel eltejp.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E
Klipp och skarva en ledare i taget, då vet du att polariteten blir rätt.
(om den har betydelse vet jag inte, jag känner inte till produkten)

• Gilla
peter_sweden
  • Laddar…
Jag förutsätter att alla dom svarat har tolkat ”lågspänning” som klenspänning och inte lågspänning. Lågspänning är allt under 1000V och vid nätspänning är de rekomenderade metoderna inte lämpliga.

Den kabeln borde då egentligen heta "klenspänningskabel"......

Ett problem är att fordonsindustrin införde samma begrepp med för helt andra spänningsnivåer. Ren idioti.

E
D Daniel 109 skrev:
Jag förutsätter att alla dom svarat har tolkat ”lågspänning” som klenspänning och inte lågspänning. Lågspänning är allt under 1000V och vid nätspänning är de rekomenderade metoderna inte lämpliga.
Helt riktigt, men det är uppenbart att det handlar om ELV.
Ledningen som visas i bild är inte heller godkänd för nätspänning.

Avemo, det finns "system" där man gör jordkanelskarvar med eltejp och även det fungerar utmärkt. MEN det kräver rätt sorters tejp (det duger inte med nått billigt från Biltema för det är stor skillnad på olika tejper, inte minst över tid) samt att man följer tejptillverkarnas anvisningar.

Använd samma sorts skarvar som till begränsningsslingan, gelet/vaselinet gör det tätt.

Protte

E elmont skrev:
Avemo, det finns "system" där man gör jordkanelskarvar med eltejp och även det fungerar utmärkt. MEN det kräver rätt sorters tejp (det duger inte med nått billigt från Biltema för det är stor skillnad på olika tejper, inte minst över tid) samt att man följer tejptillverkarnas anvisningar.
Menar du vulktejp som efter applicering med rätt förspänning självvulkaniserar till en homogen massa?
Det köper jag.

Det är en kombi av olika tejper för att få ett hållbart resultat, bla. självvulkande tejp

Har du fixat kabeln än Peter?
Hävdar fortfarande att en krympskarvhylsa är det enklaste snabbaste sättet att skarva en kabel på.
Skulle bli förvånad om din kabel skulle gå av på samma ställe igen, men om den gör det så har du 8 skarvhylsor kvar att fixa det med från första gången.
Krympskarvhylsa för att skarva kabel, märkt med "DURASEAL 18-22".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://m.clasohlson.com/se/Fukttät-skarvhylsa/Pr151235010

Ska det bli bra ska även ytterhöljet skarvas så att även det blir tätt, vill man bara "få det att fungera" räcker det troligen med en "sockerbit" för att få det att fungera en eller någon säsong.

E elmont skrev:
Ska det bli bra ska även ytterhöljet skarvas så att även det blir tätt, vill man bara "få det att fungera" räcker det troligen med en "sockerbit" för att få det att fungera en eller någon säsong.
Med den fukttäta skarvhylsan från tex classe så blir det tätt mellan trådens hölje och skarvhylsan detta eftersom skarvhylsan har en bit ”krympslang med lim” på sig.
Något andra hölje har inte den kabel som ska lagas.

För att sedan stärka skarven lite till så kan man trä en krympslang med lim över hela rasket, då bör krympslangen vara minst 5cm utanför skarven på bägge sidor.
Om man vill göra skarvarna ännu säkrare så trär man på en bit krympslang på varje tråd så att det täcker någon cm längre än skarvhylsan på varje sida, då behöver den yttre krympslangen vara ytterligare längre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.