Har en väderstation, med snösmältningsfunktion för att mäta nederbörden. Har på tidigare plats haft i rör i backen 10m.

Trafo för likspänning 24V har tidigare varit inomhus. Effekten endast 30W, så DÅ gick det med AWG20 (ca 0,75 ledare. Strömförbrukning alltså knappt 1,5A. Jag har elektonik-erfarenheter sedan 50 år men utomhuserfarenheterna är inte så stora.

Just nu står väderstationen tillfälligt drygt 30m från närmaste strömkälla, ett pumphus. Det finns jordfelsbrytare bl a till vattenrörers värmekabel, och till uttag i pumphuset. Större skydd på borrhålspumpen.

Senare kommer stationen att flyttas ut till 50 meter från alla bygnader (Meteorologiska regelverk). Då behövs det minst AWG18, eller AWG17. Eftersom det är lågspänning och likspänning har tidigare kabel haft TVÅ ledare, röd och svart.

Jag vill egentligen inte köpa kablar med tre ledare och med fel färger - tidigare installationer på mitt nya ställe har haft mängder med problem med med felaktiga kabelfärger, och t o m jordade kablar - som dock inte haft jordledare grön/gul inkopplade i uttagen! En fasa som kostat oss ca 15.000 i nydragna kablar - gjort av proffs.

Är det något som verkar felaktigt med att dra t ex EKKJ eller N1XY direkt i backen till försommaren, eller liggande uppepå backen under snön till dess. Jag kan dock inte hitta kablar med rött och svart (alt. svart och vitt?), i lämpliga dimensioner. Kan ju gå upp till 1,5mm2, men tvåledare och rött svart önskas. Vad och var finns det?

Frågar: Bagtjesen

Jag har ingen aning om vad regelverken säger, men viss erfarenhet av vad som fungerar i praktiken...

Till en liknande lösning skulle jag nog fundera i banorna kring typ "högtalarkabel", dragen i sån flexibel ribbad plastslang. Detta klarar utan minsta problem många många år även utan att grävas ner.

Själv kör jag denna lösning till ett gäng webbkameror som är placerade gömda lite här o var i trädgården runt sommarstugan, för att ha lite koll när man inte är där....
Det är bara 5V och mycket låg ström ju för sig...

B Bagtjesen skrev:
Eftersom det är lågspänning och likspänning har tidigare kabel haft TVÅ ledare, röd och svart.
Lågspänning är det man har i vägguttaget och ända upp till 1500 V DC...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lågspänning

• Gilla
Bagtjesen
  • Laddar…
Biltema har tvåledarkabel svart/röd med olika dimensioner. Jag har använt dom mycket till inomhus-LED belysning. Dom är avsedda för bilbruk så dom är rätt tuffa.
Jag förstår att din tillämpning är DC lågvolt. så där finns inget regelverk. Jag skulle ta dessa biltema-kablar fast i lång obruten längd från en annan leverantör, och jag skulle gå upp till 1.5 mm2 för att minska förslusterna.
Jag kan inte uttala mig om korrosionsegenskaper om manteln skulle få sprickor, jag har skrivit om det innan. Men om du drar det i ett skyddsrör så går det bra. Som skyddsrör för 230 V används ju 50 mm gult men det känns som overkill i ditt fall. Varför inte använda VPflexslang om det nu är billigare?
Vid rördragning brukar vi säga att skyddsröret ska ha minst kabeldiameter gånger 1.5, helst 2.

Bättre då att ta en 16 mm PEM-slang , den håller mycket bättre än flexslang som även blir bulig under jord.

• Gilla
Bagtjesen
  • Laddar…
Det finns 2 ledad "lampsladd" både 1,5 och 2,5. Svart/vit ledare, och yttre svart hölje.

Tack för svaren, ja då har jag på fötterna att kolla upp. 16 mm PEM och typ Biltema-sladd 1,5mm2 från annan leverantör. Tror det blir en bra lösning till vettigt pris! Så mest tack till Thomas_Blekinge och jonaserik!

PEM kan vara ganska besvärlig att jobba med och eftersom det är klenspänning utan några direkta säkerhetskrav skulle jag har dragit i en kabel i en trädgårdsslang eller liknande som skydd.

useless useless skrev:
PEM kan vara ganska besvärlig att jobba med och eftersom det är klenspänning utan några direkta säkerhetskrav skulle jag har dragit i en kabel i en trädgårdsslang eller liknande som skydd.
Vad då besvärligt . klart är det - 10 ute så är den stel, bra ta in den i värmen eller så fyller man den med riktigt varmt vatten, pluggar ändarna , rullar ut kapar, låter den kallna och ut med vattnet. Att hålla på med trädgårdsslang är som att gå över ån för att hämta vatten, sladdrig, innehåller en plast/gummi som kan suga fast en ledning som ska i.

tommib
Kör med PEM, det är överlägset mest hållbart och det är billigt. Som jonaserik skriver kan man mjuka upp slangen om man tycker att det behövs genom att värma den. Gör det till våren och ställ slangrullen i solen några timmar så blir den väldigt lättjobbad. Ur dragningssynpunkt ska man ändå inte ha för mycket skarpa böjar.

Kabeln är lite vilket som. Vilken färg det är på ledarna spelar ingen roll, elektronerna bryr sig inte. Brun/Blå brukar jag köra i klenspänningsapplikationer om jag använder "vanlig" installations/anslutningskabel för 230 V. Att det blivit fel tidigare är relaterat till klantiga utförare, inte vilka färger det är i kabeln.

tommib
Då, kör på den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.