489 läst ·
5 svar
489 läst
5 svar
Lägre yttertak
Byggnad: En friggebod som ska användas just som bod. Oisolerad.
Problem: När stommen kommit upp så ser vi hur hög den blir.
Bredd är 255 cm. Sadeltak.
Takbjälkar skulle bli 45x95 (inköpta) med hanbjälkar som vilar på hammarbandet.
Takvinkel antingen 15° eller 8°.
Takfot 30 cm.
Råspont och Papptak
Låga vindskivor.
Fråga
Finns det någon metod att sänka yttertaket som faktiskt är vettig?
Jag funderar på att snedsåga takbjälkarna så de slutar vid ytterkant av hammarbandet och sedan skruva fast "konsoller" som en fortsättning av bjälkarna. Konsollerna gör jag av grövre reglar. Jag tjänar ca 10 cm på höjden och konsolerna ska "bara" bära takfoten.
Jag inser att jag får förstärka takbjälkarna t ex genom att hanbjälken går ner till nederkanten av hammarbandet (45 mm) på de tre takstolarna som inte har stöd av väggar.
Åsikter eller andra förslag?
Problem: När stommen kommit upp så ser vi hur hög den blir.
Bredd är 255 cm. Sadeltak.
Takbjälkar skulle bli 45x95 (inköpta) med hanbjälkar som vilar på hammarbandet.
Takvinkel antingen 15° eller 8°.
Takfot 30 cm.
Råspont och Papptak
Låga vindskivor.
Fråga
Finns det någon metod att sänka yttertaket som faktiskt är vettig?
Jag funderar på att snedsåga takbjälkarna så de slutar vid ytterkant av hammarbandet och sedan skruva fast "konsoller" som en fortsättning av bjälkarna. Konsollerna gör jag av grövre reglar. Jag tjänar ca 10 cm på höjden och konsolerna ska "bara" bära takfoten.
Jag inser att jag får förstärka takbjälkarna t ex genom att hanbjälken går ner till nederkanten av hammarbandet (45 mm) på de tre takstolarna som inte har stöd av väggar.
Åsikter eller andra förslag?
Vi har redan fyra olika takvinklar på huset/vidbyggda utrymmen så jag tänkte återanvända en av dem.
Just nu lutar (ha) det åt 15 ° och att då sänka på något sätt fast jag velar. Ska det vara 15° måste jag t o m sänka för att klara 3 m gränsen. Detta upptäckte i morse när jag byggde första stolen och insåg att jag räknat fel.
Just nu lutar (ha) det åt 15 ° och att då sänka på något sätt fast jag velar. Ska det vara 15° måste jag t o m sänka för att klara 3 m gränsen. Detta upptäckte i morse när jag byggde första stolen och insåg att jag räknat fel.
Inte funderat på att höja marken runt omkring lite istället om takvinkeln är viktig?Z z_bumbi skrev:
Marklov lär inte fodras om man höjer nån dm, jag tänker ett lager grovt grus runt boden.
Klicka här för att svara