Ta bort sexkantslocket under finns en ställskruv , med insex eller skruvspår hur långt in/ut är den, den kan skruvas ut till kanten, då är det full fart genom den., hur var det fyrkanten som pumpen står på. någon skruv där, Maxtermostaten kan bråka den med, piggen gick bra säger du , nu är det röd ring på den så det syns dåligt, ett foto från vänstersidan med termostaten borta.

J jonaserik skrev:
Ta bort sexkantslocket under finns en ställskruv , med insex eller skruvspår hur långt in/ut är den, den kan skruvas ut till kanten, då är det full fart genom den., hur var det fyrkanten som pumpen står på. någon skruv där, Maxtermostaten kan bråka den med, piggen gick bra säger du , nu är det röd ring på den så det syns dåligt, ett foto från vänstersidan med termostaten borta.
Returen är fullt utskruvad. Termostaten är demonterad och delen som rör sig i den är borttagen så igenom den är det full flås. Den satt tidigare fast så det va därför jag var tvungen att förstöra den. Blocket under pumpen har ingen skruv eller så utan det är bara ett fyrkantigt block där returen blandas med inkommande så att inte temperaturen blir för hög ut i slingorna.

C Corsair skrev:
Öppen för fullt. Blocket under pumpen är helt öppet inuti.
OK vad mer för värme har du i huset , element en VP. ställ upp, säkert en pump i VP med , vet du vilken fart den har. Ursäkta men inga ventiler på rören från värmekällan som står på halvfjös då.

J jonaserik skrev:
OK vad mer för värme har du i huset , element en VP. ställ upp, säkert en pump i VP med , vet du vilken fart den har. Ursäkta men inga ventiler på rören från värmekällan som står på halvfjös då.
Det var det första jag kolladw så inget ströp tillflödet. Cirkpumpen i vp varierar i varvtal. Det är en NIBE 1245 så den styr själv utefter behov. Det som stör mig är att det fungerat innan men nu helt plötsligt så är det kallare. Jag blir så jävla irriterad när jag inte klurar ut varför.

Varierar , J-A skräp , du måste ha konstant fart på den, dom grova rör som går upp i taket stjäl flödet från GV, sen det med ett stort hål i fyrkanten ,Tja det är då termostaten som ska reglera tillflödet och nu raka spåret, finns det inget tryck från VP så blir det kortis i GV-delen. Får inget vatten, det med tempen på röret ovanför pumpen är vad pumpen tillverkar. Röret från golvet är nog inte varmt.

Vet inte om det nämnts , det finns filter med , har du rensat det, sitter nog bakom frontluckan,

C Corsair skrev:
Vet faktiskt inte om han rev framsidan på pumpen. Men han lät säker på att det inte var pumpen så man får väl lita på experten... Han provade även lufta men ingen luft i systemet. Han sa bara att han inte kunde hitta nått fel så han visste inte vad nästa steg var
Fråga om han tog ut drivsidan av pumpen och körde. De flesta kollar ju bara om de snurrar innanför hålet.

Nu har jag själv kollat pumpen men ser inga fel. En grundfos 15-40 130. Vad kan jag ersätta den med?

J jonaserik skrev:
Varför betala dyrt när det finns andra, den här klarar du dig länge med och passar rakt av 130 i byggmått
[länk]
Såg den och även Biltemas. Men gängan är R25 på den jag har. Att skarva på en förminskning går inte då resterande enhet är fastmonterad och inte flexibel.

Är det variabel fart på din nu och styrs från datan.

J jonaserik skrev:
Är det variabel fart på din nu och styrs från datan.
Det är konstant fart på den som är i garaget

Ska leta lite

Knepigt med 130 och 25 anslutning så det blir kanske att bita i äpplet , du ska ha en 6 meters märks med 60 , nuvarande är en 4 meters

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.