Hur ser det ut på andra sidan kulverten? Det jag undrar är om garagedelen är en separerat del med värmeväxlare och spritsystem? Är den trycksatt efter avluftning? Ja frågorna är många, men annars som övriga sagt. Så skulle jag nog misstänka impellerseparation i cirkulationspumpen.

T Tjompo skrev:
Hur ser det ut på andra sidan kulverten? Det jag undrar är om garagedelen är en separerat del med värmeväxlare och spritsystem? Är den trycksatt efter avluftning? Ja frågorna är många, men annars som övriga sagt. Så skulle jag nog misstänka impellerseparation i cirkulationspumpen.
Kulverten leder till källaren där rören är påkopplade på elementmatningen från bvp.

Går det att stänga av där med ventiler, annars problem med lossa pumpen, räkna inte med att termostaten är tät det är även en ventil på returen, kanske strypventil mera foto närmare på den

C Corsair skrev:
Kulverten leder till källaren där rören är påkopplade på elementmatningen från bvp.
Okey, ja då bör ju gv har samma systemtryck som restrerande system iaf. Och där har du säkert en cirkulationspump som står för en liten del av cirkulationen in till gv fördelaren.
Motionerat blandarventilen till gv, den med vit termostat på? Annars som tidigare så kan impellern lossnat från axeln i cirkulationspumpen.

T Tjompo skrev:
Okey, ja då bör ju gv har samma systemtryck som restrerande system iaf. Och där har du säkert en cirkulationspump som står för en liten del av cirkulationen in till gv fördelaren.
Motionerat blandarventilen till gv, den med vit termostat på? Annars som tidigare så kan impellern lossnat från axeln i cirkulationspumpen.
Jag demonterade insatsventilen till termostaten igår och den fungerar som den ska. Får demontera pumpen imorgon och se om det kan vara något galet i den.

J jonaserik skrev:
Går det att stänga av där med ventiler, annars problem med lossa pumpen, räkna inte med att termostaten är tät det är även en ventil på returen, kanske strypventil mera foto närmare på den
Demonterade termostaten igår. Stängde av i huset och den höll vakuum bra så knappt något vatten kom ut vid termostaten.

Lite skillnad att ta bort termostaten och drivsida pump. gör som förut då men en hink under pumpen då det kommer vatten från pumphuset. Ventilen på returen är det en stryp eller bara avstängning foto.

Röris har varit förbi nu. Felsökte drygt en timme. Hittar inga som helst fel. Så nu vet jag inte vad jag ska göra.

Provkörde ni med pumpen ute ur "huset"

E Emanuel01 skrev:
Provkörde ni med pumpen ute ur "huset"
Han sa att det inte var några fel på pumpen. Exakt vad han gjorde vet jag inte. Jag var inte med hela tiden.

Kolla han bara med skruvmejsel i hålet så är det ju inte säkert att han har rätt

B
Vilken kass rörkrökare. Gav han upp, eller ska han felsöka vidare?

E Emanuel01 skrev:
Kolla han bara med skruvmejsel i hålet så är det ju inte säkert att han har rätt
Vet faktiskt inte om han rev framsidan på pumpen. Men han lät säker på att det inte var pumpen så man får väl lita på experten... Han provade även lufta men ingen luft i systemet. Han sa bara att han inte kunde hitta nått fel så han visste inte vad nästa steg var

En röris som inte hittar fel Ett par foton lite närmare den blå från sida och rakt framifrån.Lika med fyrkanten som sitter under pumpen med . felet finns i GV-kretsen troligtvis och pumpen går på max. Som jag ser så är det en shuntfunktion där och något bråkar med ett litet flöde bara på returen.

J jonaserik skrev:
En röris som inte hittar fel Ett par foton lite närmare den blå från sida och rakt framifrån.Lika med fyrkanten som sitter under pumpen med . felet finns i GV-kretsen troligtvis och pumpen går på max. Som jag ser så är det en shuntfunktion där och något bråkar med ett litet flöde bara på returen.
https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...pwItFIvbUzYbRfvjIrqfdmv0OfXgG2VwaAlQVEALw_wcB en sån sitter det i den blå ringen. Öppen för fullt. Blocket under pumpen är helt öppet inuti.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.