26 999 läst ·
143 svar
27k läst
143 svar
Lagrar solvärme i sand - ASES
Om du inte har helt självdrag så är du fortfarande 'inlåst' eftersom du har frånluftsfläkt. Om elen går så sitter du i skiten lika mycket som de som har FTX eftersom du inte får ut luften. Får du inte ut luften så får du inte in den heller...Robert Kooijman skrev:
Det var nog inte vid strömavbrott som Robert Kooijman menade. Bara skillnaden mellan luft som har passerad värmeväxlar och x antal meter rör eller kallt utomhusluft som sugs in genom en ventil.
Vid strömavbrott är det bara att öppna några fönster och vädra som för i tiden
Vid strömavbrott är det bara att öppna några fönster och vädra som för i tiden
Tror elpriserna kommer att öka, alt en rejäl punktskatt på elbilarPer Eskilsson skrev:Jag tror tvärtom, jag tror att elpriserna på sikt kommer att sjunka i samband med ny teknik introduceras.
Oavsett om elpriserna kommer öka eller sjunka så är det intressant. Jag gillar särskilt tanken att man kan komma åt och använda "billig" energi i kombination med självdrag och skippa ftx (eftersom jag inte är en fan av FTX pga att jag inte tycker att de funkar så bra).
Har ett 210 m2 hus med FTX och jordvärme i Göteborgsområdet. Energianvändningen (uppvärmning samt varmvatten) ligger på 18kWh/år). Istället för solfångare på taket har vi solceller som producerar 10000kWh/år, vilket motsvarar vår totala elförbrukning. Vilket energisystem hade ni valt?
Teknikutvecklinge är rätt tydlig tycker jag. Solceller, batterilagring och överföringskapacitet för el utvecklas fort och faller snabbt i pris. Det kommer att leda till billigare el framöver.
Givetvis kan politikerna alltid ändra spelreglerna, men det kan slå hur som helst. Kanske blir det effektskatt på värmepumpar och punktskatt på vedpannor framöver?
Givetvis kan politikerna alltid ändra spelreglerna, men det kan slå hur som helst. Kanske blir det effektskatt på värmepumpar och punktskatt på vedpannor framöver?
Medlem
· Blekinge
· 214 inlägg
Och om man har flera tilluftsventiler som i de flesta hus (vardagsrum, sovrum...) behöver man knappast öppna fönster vid strömavbrott, det blir 'självdrag' hur som helst mellan olika ventiler.harry73 skrev:
Kanske inte 0,35 lit/sek uteluft per m2 bostadsyta enligt normen men tillräckligt för att överleva
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Solceller har inte blivit billigare under de senaste två åren och prognosen är snarare att de kommer att öka i pris. Tyvärr finns det ingen ekonomi i solceller och kommer antagligen aldrig att göra.pelpet skrev:
Kolla grafen:
http://innosund.com/wp-content/uploads/2015/03/Lönsammare-kan-det-inte-bli.pdf
Googlar man på "solar cell price history" så verkar det inte vara så många som håller med om att botten är nådd.
Den där grafen inkluderade väl dessutom installationen? Och då kan ju ökningen gå att härleda till att ökad efterfrågan har gjort att installatörerna kunnat ta mer betalt (vilket ökat installationskostnaden).
Den där grafen inkluderade väl dessutom installationen? Och då kan ju ökningen gå att härleda till att ökad efterfrågan har gjort att installatörerna kunnat ta mer betalt (vilket ökat installationskostnaden).
Knauer,
Fast de flesta av dina 10000 kWh samlar du ju in när du inte behöver värma huset. Så du måste köpa energi dyrt på vintern o sälja din egen billigt på sommaren.
Det är ju bättre att kunna använda det mesta av den egna energin själv.
Särskilt i ett land med så perversa skatter som vårt. ..
Fast de flesta av dina 10000 kWh samlar du ju in när du inte behöver värma huset. Så du måste köpa energi dyrt på vintern o sälja din egen billigt på sommaren.
Det är ju bättre att kunna använda det mesta av den egna energin själv.
Särskilt i ett land med så perversa skatter som vårt. ..
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Nja. De har blivit väldigt mycket billigare bara de tre senaste åren. Totaltpriset för att installera en anläggning har nästan halverats på 5 år och senaste åren har priserna fallit med ca 10%. Iaf i Sverige.Finndjävel skrev:
När gen 3 cellerna släpps till försäljning tror jag att priserna på själva panelerna kommer att minska med minst 20% till på de 3 följande åren från lansering.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Man får hoppas du har rätt för hur jag än räknat på det så har jag alltid kommit fram till att priserna måste ner med minst hälften för att det ska bli nån lönsamhet i det.Robert-san01 skrev:Nja. De har blivit väldigt mycket billigare bara de tre senaste åren. Totaltpriset för att installera en anläggning har nästan halverats på 5 år och senaste åren har priserna fallit med ca 10%. Iaf i Sverige.
När gen 3 cellerna släpps till försäljning tror jag att priserna på själva panelerna kommer att minska med minst 20% till på de 3 följande åren från lansering.
Solceller är prishöjda av EU för att inte döda Tysk solcellsindustri. Så om Kineserna fick sälja fritt, skulle priset sjunka.Finndjävel skrev:
Tyskarna köper sina solceller från Kina, de bara monterar ihop dom i Tyskland. I princip monterar dom fästen på cellerna och kallar det att göra om det från komponenter till färdig produkt: "made in germany" På komponenterna är det inte höga EU-tullar. Alltså - köp solceller utan monteringsram från Kina och kalla dom komponenter. Sätt på ramen själv och du har samma sak som tyskarna "tillverkar" fast till mycket lärge pris. Dock finns det nog rätt många som inte vill att detta kommer ut.....