mitt renoveringsarbete fortskrider, och jag börjar så smått närma mig valet av kök.. alla "dyrkök" är ointressant, eftersom plånboken är tunn...

Har tills nu förutsatt att det skulle bli ikea men stötte på något annat på Rusta! Epoq heter företaget (www.epoq.se) som tydligen hyr in sig med utställningskök på div stormarknader för att sedan uteslutande ha försäljning över internet..

så nu står valet mellan ikea och epoq.. har förövrigt uteslutande tittat på de massiva ekköken från epoq och några mellanprismodeller från ikea.

skulle vara trevligt med lite utlåtanden från er som har tittat lite närmare på dessa kök, lr kanske nån kan lägga till en konkurent i denna duell?

Vi är också på gång att bygga nytt kök och Ikea var ett av alternativen.
Åkte till Ikea i Västerås för att kolla upp katalogen mot verkligheten.
I första anblicken verkar Ikeas kök helt ok.
Men har givetvis en del synpunkter
på bland annat kvaliteten.
Öppnar ett högskåp där har mittengångjärnet släppt från skåpstommen och
stora trasiga hål visar spånplattan.
Öppnar en låda och får lådförstycket i handen.
Skall öppna den inbyggda kylen
och öppnar bara skåpluckan. Kopplingen mellan lucka och kyl trasig.
Är även lite tveksam till hur de utdragbara skafferiskåpen kommer att funka om ett
antal år. Plockar man i 30-40 kg varor i korgarna…….. Luckorna känns lite veka.
Luckorna ja, det är vanliga skåpdörrar som används till dessa utdragbara skåp.
Fula hål på insidan där gångjärnen normalt skall sitta. Frågade om just detta och fick då reda på att det finns täckbrickor för att dölja dessa hål. I vit plast!
Ja, det är många som öppnar och stänger dessa visningskök men så blir det även
hemma efter ett antal år. Jag vill inte ha en lapp i köket som säger
”Öppna & stäng varsamt köket kommer från Ikea” ;-)

För vår del fanns även en begränsning i valet av lackerade luckor men det är ju en
personlig smaksak. Så det är nog som så många gånger tidigare……..
Man får vad man betalar för. Så vi kommer i vart fall att kolla upp ett par alternativ
på ”dyrkök” som förhoppningsvis håller in i framtiden även om det kommer att göra
ett större hål i plånboken än vad som var tänkt från början.

Vi jobbar med en tillverkare i litauen som har billiga och har jävligt fina kök, voke3. Ni kan kolla på deras danska sida voke3.dk. Priserna ligger ung. som ikea men kvaliten och finishen är mycket bättre.

Är det något som är intressant så är det bara att maila mig på henrik.ahlqvist@comhem.se

Hej!

Ett annat billigt kök är Zambo kök. Tillverkare är Marbodal och finns på Coop. Betydligt billigare än Marbodal och man får själv bygga ihop skåpstommarna.

Vi har köpt ett sånt och här mycket nöjda med kvaliteten.

Skulle även vilja tipsa om Noblessa kök (www.noblessa.se). För vår del blev detta kök billigare än IKEA när vi rev ut det gamla för 1½år sedan.

tack för tipsen!

synd att det är lite långt för mig att åka och kolla på dessa kök..

ingen som har nån koll på Epoq?

Marbodal tillverkar även IKEAs och K-Rautas kök.
Jag har verkligen svårt att se att man skulle märka någon kvalitetsskillnad mellan dessa, däremot är utbudet betydligt bättre i Marbodals eget sortiment.
Har tyvärr ingen koll på Epoq, men vi är mycket nöjda med vårt Marbodalstillverkade IKEA kök!

Angående det tidigare inlägget om IKEAs kvalitet så skulle jag vilja påstå att det är lite skevt att jämföra en köksutställning i ett IKEA-varuhus med livslängden på ett kök i ett vanligt hem. Jag hoppas i alla fall att folk i allmänhet inte har tusentals personer som öppnar o stänger skåpen varje dag, sliter o drar i lådorna och sånt. Visst blir det slitage även i ett vanligt hem, men knappast så mycket som i ett visningskök på IKEA? Dessutom har dom väl börjat med 10 års garanti eller nåt åt det hållet? Det är ju rätt generöst, speciellt med tanke på priset.

Angående lådorna som används i utdragsskafferier och vanliga lådor är det så vitt jag vet Blum som tillverkar dom, och ingen större kvalitetsskillnad borde föreligga mot andra billiga leverantörer.

Att kylskåpsdörren inte följde med för att beslagen var trasiga har ju med kvaliteten på vitvarorna att göra? De beslagen följer ju alltid med vitvarorna, och i IKEAs fall är det väl deras leverantör av vitvaror man ska klaga på?

Ursäkta om jag låter lite fanatisk, men har absolut inget att klaga på hos IKEA och har byggt många kök med deras delar. Den enda nackdel som jag ser det är utbudet av luckor och vissa lådinredningar, men det kommer ju med priset. Vill man ha en kombination av kvalitet och pris så får man ju räkna med att vissa delar försvinner för att leverantören ska kunna öka serierna och sänka kostnaderna.

Jag har haft kök av IKEAs fabrikat (eller då tydligen Marbodal) och har nu i det nya huset Ballingslöv, jag har dock hittills inte hittat något som jag tycker är bättre med Ballingslöv. Vad gäller gångjärn osv. använder väl de flesta samma saker men de t verkar sitta en lite plåt på dem i ballingslöv som det står just Ballingslöv på men tar man bort den är det samma som IKEA mfl. Jag skulle nog inte dra mig för att sätta in ett IKEAkök igen. Den enda nackdelen jag märkt med "billighetsmärkena" är väl utbudet som någon skrev här ovanför. Man har helt enkelt inte riktigt samma möjligheter med de billigare köken men så mycket sämre kvalitet det tror jag inte man ska förvänta sig.

//Markus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.