38,50 kr/lpm nu på Beijer. Samma prisuppgifter har jag fått på lokala XL-Bygg. Karl Hedin har jag inte kollat med.
21,45 på Byggmax men det är väl bara en tidsfråga innan dom höjer upp.
Frågan är om någon privatperson är villig att betala 38:50 för trall och 104,90 för 45*170 regel??

Direktör Modig Direktör Modig skrev:
Byggmax har höjt sitt pris på virke nu såg jag, från 19,95kr/lpm till 21,45kr dvs 1,5kr eller 7,5% från förra veckan (vet inte exakt vilken dag de höjde).

Enligt uppgift har inte Karl Hedin höjt sitt pris trots allt, ska upp och kika där idag då jag behöver komplettera lite.
 
Priset på lumber toppade 5 April, och har gått ner ca 45% sedan dess. Så fort den dyra inventory som handlarna har på hyllan är sålt så kommer detta att gå ner....tvc_922e73535afa7f8d4d766d0e7bfebfa0.png
 
Kikade på lite kvitton från altanbygge i fjol, 300 löpmeter 34x145 för 8950 inklusive hemleverans (från Karl-Hedin).

Skule jag handlat samma mängd från K-rauta idag skulle det alltså gå på drygt 17k. Ouff :seenoevil:
 
optimum
Direktör Modig Direktör Modig skrev:
38,50 kr/lpm nu på Beijer. Samma prisuppgifter har jag fått på lokala XL-Bygg. Karl Hedin har jag inte kollat med.
21,45 på Byggmax men det är väl bara en tidsfråga innan dom höjer upp.
Frågan är om någon privatperson är villig att betala 38:50 för trall och 104,90 för 45*170 regel??
Frågan är vilka privatpersoner som överhuvudtaget har råd att handla på Beijer?
Det är ett företag med vansinniga rabatter för byggföretag.
 
optimum optimum skrev:
Frågan är vilka privatpersoner som överhuvudtaget har råd att handla på Beijer?
Det är ett företag med vansinniga rabatter för byggföretag.
Visst är det märkligt att Beijer ständigt ökar sin direktförsäljning till konsumenter. Beijer har inga vansinniga rabatter till byggföretag. De byggvaruhandlare där privatpersoner inte är välkomna har däremot ett högre pris och en högre rabatt.
 
I InsidersUnited skrev:
Priset på lumber toppade 5 April, och har gått ner ca 45% sedan dess. Så fort den dyra inventory som handlarna har på hyllan är sålt så kommer detta att gå ner....[bild]

I Usa ja. Det är inte samma marknad som vår.
De var upp flera 100% och då det är oligopol i sverige så har det inte alls rusat på samma sätt. Och har antagligen inte samma nedsida heller.

Du får gärna visa de svenska virkespriserna och inte en marknad 900 mil bort :D
 
  • Haha
jim_b
  • Laddar…
De svenska priserna har drivits upp av de höga priserna i tex USA. Det är inte separata marknader.
 
  • Gilla
jim_b och 1 till
  • Laddar…
Japp, kan exvis Södra exportera till ett bättre pris än vad de får på sin hemmamarknad (Sverige) så gör det att priserna går upp här pga minskad tillgång.


Ps Fun facts för den som är intresserad: Timmerpriserna har dels drivits upp av reell efterfrågan från byggboomen, men den sista stora toppen drevs av termins och optionshandlare, de spekulerar i fortsatt uppgång och köper köpoptioner. Utställaren av dessa köpoptioner (marketmakers) är sedan tvingade att hedga sina ställda optioner genom att fysiskt köpa timmer. Nästa vecka ställer de fler köpoptioner och när sedan priset fortsätter upp måste de hedga ännu mer genom att köpa mer timmer. osv. Helt artificiellt.
 
Redigerat:
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
P
I InsidersUnited skrev:
Japp, kan exvis Södra exportera till ett bättre pris än vad de får på sin hemmamarknad (Sverige) så gör det att priserna går upp här pga minskad tillgång.


Ps Fun facts för den som är intresserad: Timmerpriserna har dels drivits upp av reell efterfrågan från byggboomen, men den sista stora toppen drevs av termins och optionshandlare, de spekulerar i fortsatt uppgång och köper köpoptioner. Utställaren av dessa köpoptioner (marketmakers) är sedan tvingade att hedga sina ställda optioner genom att fysiskt köpa timmer. Nästa vecka ställer de fler köpoptioner och när sedan priset fortsätter upp måste de hedga ännu mer genom att köpa mer timmer. osv. Helt artificiellt.
Bara att invänta att priset rasar alltså! Med alla vansinniga stimulanser så finns det alldeles för mycket dumma pengar i marknaden, vilket ger spekulationer i värdelösa saker som bitcoin och tryckimpregnerat skräpvirke.
 
  • Haha
jim_b
  • Laddar…
Det sågarna köper in nu, är ju för leverans kanske hösten -22

Så frågan är ju om inte många sågverk får det tuffare under nästa år och kanske följande år
 
richardtenggren
Krille-72 Krille-72 skrev:
Visst är det märkligt att Beijer ständigt ökar sin direktförsäljning till konsumenter. Beijer har inga vansinniga rabatter till byggföretag. De byggvaruhandlare där privatpersoner inte är välkomna har däremot ett högre pris och en högre rabatt.
Platschefen på Beijer här ska ha sagt rakt ut att de inte ”vill” sälja till privatpersoner. Sen så gör deras öppettider det svårt för privata att hinna handla där.
Man blir ju inte direkt nekad, men intresset är så där, typ 3 kassor för företag och 1 för privata.

En bekants byggföretag slutade dock handla på Beijer(annan ort) då de försämrade deras rabatter avsevärt.

För mig är Beijer sista utvägen, även om de har den bästa geografiska placeringen för mig.
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Platschefen på Beijer här ska ha sagt rakt ut att de inte ”vill” sälja till privatpersoner. Sen så gör deras öppettider det svårt för privata att hinna handla där.
Man blir ju inte direkt nekad, men intresset är så där, typ 3 kassor för företag och 1 för privata.

En bekants byggföretag slutade dock handla på Beijer(annan ort) då de försämrade deras rabatter avsevärt.

För mig är Beijer sista utvägen, även om de har den bästa geografiska placeringen för mig.
Vad en enskild platschef säger och tycker har jag ingen aning om. Råkar känna en högre chef på Beijer. Som du kanske känner till har dom varit offensiva och köpt upp lite andra brädgårdar senaste tiden. Det jag kan säga om alla Beijer butiker i Sthlm är att jag aldrig sett någon kassa för företag. Kassorna är till för alla. Däremot har dom en säljavdelning på varuhusen som vänder sig till proffs. Vet inte om det är den du tänker på?

Enligt chefen jag känner så gör man stora satsningar på konsumentmarknaden. Man ökar också sin försäljning stadigt mot konsumenter.
Man har startat en kundklubb och har lite evenemang enbart riktat till privatpersoner.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/om-beijer-bygg/beijerplus-kundklubb

”En bekants byggföretag slutade dock handla på Beijer(annan ort) då de försämrade deras rabatter avsevärt”.

Detta stämmer bra och var också anledningen till att jag svarade på ditt förra inlägg där du skrev att ”företag har vansinniga rabatter”.
Till skillnad mot tex. Ahlsells så har man som företagare inga vansinniga rabatter längre hos Beijer.
Det jag kan säga är att även efter rabatter så är Beijers priser för det mesta högre än tex. Bauhaus och Bygmax. Det jag också kan säga är att det för det mesta också är betydligt bättre kvalitet på virket.

Just detta tror jag är en av anledningarna till att även kvalitetsmedvetna konsumenter handlar hos Beijer.

Men det är en spännande tid just nu. Vi har dagsaktuella priser på mycket material. Det är ständiga aviseringar om prishöjningar. Här om dagen var det en plåtgrossist som aviserade höjningar på i snitt 15%.
I alla nya offerter tvingas man friskiva sig mot kommande prishöjningar. Många företag som lämnade offerter innan prishöjningarna startade har idag stora problem och vi lär se konkurserna öka.
Läste att man spår att även husleverantörer som sålt hus innan höjningarna kommer få stora ekonomiska problem.

Så vem vinnaren är i det långa loppet har jag ingen teori om. Däremot kan jag se många förlorare.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
mnils skrev:
Bara att invänta att priset rasar alltså! Med alla vansinniga stimulanser så finns det alldeles för mycket dumma pengar i marknaden, vilket ger spekulationer i värdelösa saker som bitcoin och tryckimpregnerat skräpvirke.
Så länge Kanada har problem med barkborre och den ofantliga skada den gjort så kommer Usa fortsätta handla av framför allt sverige. Jag förstår inte hur priserna ska dala om usa är villiga att betala ett högre pris.
 
optimum
Krille-72 Krille-72 skrev:
Visst är det märkligt att Beijer ständigt ökar sin direktförsäljning till konsumenter. Beijer har inga vansinniga rabatter till byggföretag. De byggvaruhandlare där privatpersoner inte är välkomna har däremot ett högre pris och en högre rabatt.
Har du fakta till det påståendet?

Det finns väl ingen prismedveten som handlar där om alternativ finns.
Jobbar du på Beijer?
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Har du fakta till det påståendet?

Det finns väl ingen prismedveten som handlar där om alternativ finns.
Jobbar du på Beijer?
Det beror på vad man menar med "prismedveten". Som bekant är lågt pris inte nödvändigtvis samma sak som pang för pengarna.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.