Det kanske har varit för billigt innan?
Som maten nu i butikerna alldeles för billigt!!
Hur fasiken kan en fläskfilé kosta 50- kg
 
  • Gilla
Skrutten18
  • Laddar…
Menar du en fläskfilé eller en benfri kotlett?

Det är väldigt billigt med kött oavsett vilket du syftar på.
 
  • Gilla
Skrutten18
  • Laddar…
Varför det blivit så dyrt nu är för att USA köper allt de kan få tag på, pga barkborre som nämnt tidigare.
USA Betalar ca 3-4 gånger mer än den svenska marknaden gjorde för 1 år sen.
Tillgång och efterfrågan styr som alltid.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 2 till
  • Laddar…
Det exporteras fortfarande till andra länder, USA köper bara en liten del.

USA-exporten kommer att återgå till normala nivåer när Kanada får avverka som brukligt igen.
 
Excel
Anlidningen hill att priset på råvaror skjuter i höjden är att ECB, FED med flera låtit sedelpressarna gå varma. Kolla priset på malm, guld, silver, koppar, vete.
 
  • Gilla
jonmo och 3 till
  • Laddar…
U Uppner skrev:
Alla vet att tillgången på virke och då kanske framförallt tryckt virke är begränsad i år pga pandemin för att "alla" vill bygga om sina hem istället för att resa utomlands.

Men - att priset i många fall nästan fördubblats på tryckt virke har det talats tystare om.

Vem är det som höjt sina priser, är det skogsägarna, sågarna, mellanleden eller varuhusen?

Visst, tillgång och efterfrågan driver priser det köper jag, men 80-100%, är det ens lagligt?
Var går gränsen för ocker?

Vem är det som utnyttjar en denna tragedi som pandemin inneburit för de flesta?

Kanske dags att bojkotta tills en mer rimligare höjning på låt oss säga 20-30% införts?

...eller är det bara jag som är en gnällig gammal gniden gubbe.....kanske? :p

Synpunkter?

Detta är bara början,

läser man prognoser om Q3, Q4, och Q1 -02 så fortsätter ökningen. Detta gäller ju inte bara virke, metaller och plaster har ju samma ökningar.

Självklart ska dom svenska företagen sälja till den som betalar mest, det handlar ju om att överleva och skapa budget för framtida investeringar, vilket normalt sett är relativt svårt då marginalerna har pressats under årtionden.
 
När jag skulle räkna ut priser o köpa mitt virke till en pergola jag har byggt så sa de på min lokala byggvaruhandel att jag skulle passa på att köpa det nu, för sen skulle priserna höjas. Det lät inte som att de var de själva som skulle höja priset (k-bygg) utan snarare deras leverantör.
 
Sirtomtom Sirtomtom skrev:
När jag skulle räkna ut priser o köpa mitt virke till en pergola jag har byggt så sa de på min lokala byggvaruhandel att jag skulle passa på att köpa det nu, för sen skulle priserna höjas. Det lät inte som att de var de själva som skulle höja priset (k-bygg) utan snarare deras leverantör.

Det är världsmarknaden som styr dom här höjningarna, handlarna tvingas ju att följa efter annars säljs materialet med förlust.
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
U Uppner skrev:
Alla vet att tillgången på virke och då kanske framförallt tryckt virke är begränsad i år pga pandemin för att "alla" vill bygga om sina hem istället för att resa utomlands.

Men - att priset i många fall nästan fördubblats på tryckt virke har det talats tystare om.

Vem är det som höjt sina priser, är det skogsägarna, sågarna, mellanleden eller varuhusen?

Visst, tillgång och efterfrågan driver priser det köper jag, men 80-100%, är det ens lagligt?
Var går gränsen för ocker?

Vem är det som utnyttjar en denna tragedi som pandemin inneburit för de flesta?

Kanske dags att bojkotta tills en mer rimligare höjning på låt oss säga 20-30% införts?

...eller är det bara jag som är en gnällig gammal gniden gubbe.....kanske? :p

Synpunkter?
Priset som skogsägare får har inte höjts. Säsong 2020 hämtades vårt virke först i juni (det var utkört till väg 30/3) Förklaringen vi fick att det var fullt vid sågverk eller att man inte hade bilar pga att alla utländska chafförer inte fick resa mellan hemmet och arbetsplatsen. Detta år 2021 hämtades virket under april och första dagarna i maj.
Prishöjningen ligger troligen i sista ledet.
 
  • Ledsen
TCG och 1 till
  • Laddar…
U Uppner skrev:
Alla vet att tillgången på virke och då kanske framförallt tryckt virke är begränsad i år pga pandemin för att "alla" vill bygga om sina hem istället för att resa utomlands.

Men - att priset i många fall nästan fördubblats på tryckt virke har det talats tystare om.

Vem är det som höjt sina priser, är det skogsägarna, sågarna, mellanleden eller varuhusen?

Visst, tillgång och efterfrågan driver priser det köper jag, men 80-100%, är det ens lagligt?
Var går gränsen för ocker?

Vem är det som utnyttjar en denna tragedi som pandemin inneburit för de flesta?

Kanske dags att bojkotta tills en mer rimligare höjning på låt oss säga 20-30% införts?

...eller är det bara jag som är en gnällig gammal gniden gubbe.....kanske? :p

Synpunkter?
Då jag jobbar på en bygghandel sedan 12 år tillbaka så kan jag säga detta med viss insyn i frågan.
Priserna har rusat pga sågverken får mycket mer betalt just nu för virket i USA och Canada pga ökad efterfrågan där och granbarksborren i Canada.
Sågverkens lager är inte uppfyllda från år 2020 då det såldes extremt mycket virke.
T ex osbskivor har ökat i pris med över 60% bara sen nyår.
Det börjar redan bli brist på spånskivor, osb , plyfa och annat
1 juni höjs priserna ännu mer...
Tillgång och efterfrågan helt enkelt
 
A Ankmamma skrev:
Priset som skogsägare får har inte höjts. Säsong 2020 hämtades vårt virke först i juni (det var utkört till väg 30/3) Förklaringen vi fick att det var fullt vid sågverk eller att man inte hade bilar pga att alla utländska chafförer inte fick resa mellan hemmet och arbetsplatsen. Detta år 2021 hämtades virket under april och första dagarna i maj.
Prishöjningen ligger troligen i sista ledet.
Priset var väl avtalat i ett tidigare skede förutsätter jag. Annars borde priset stiga även i det ledet.
 
Scandinaviska skogsindustrin är kanske 5% i storlek eller ngt. mer i jämförelse med USA,Canada.

Minskar produktionen i USA-Canada med 5% så då går allt virke dit om de betalar. Samma gäller vid ökande produktion + 5% och vi får knappt sålt något om inte priset ligger rätt.

Hög dollar och låg produktion i Usa ger höga priser i Sverige. (Lågt värderad krona ger också höga priser)

Men med nuvarande---- nästan gratis att låna pengar samt 30% räntesubventioner från skattebetalarna så finns det väl inte så mycket att gnälla på för husägarna. Iallafall inte om de är kraftigt belånade.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Undrar hur många gånger en definition på ocker skulle behöva skrivas i tråden, innan allt som någon tycker är ohemult dyrt kallas för ocker.

Just altaner är möjligen ett gränsfall. Åtminstone sedan FN lagt till i de mänskliga rättigheterna att varje husägare har rätt att bygga ett trädäck som är minst tio procent större än områdets genomsnitt.
ja det är faen ingen rättighet med alla dessa trädäck som ploppar upp:)
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
C Carl Johansson skrev:
ja det är faen ingen rättighet med alla dessa trädäck som ploppar upp:)
Det borde nästan vara det, med tanke på vad som ingår i skälig levnadsnivå så kanske man kan tycka att i alla fall ett litet trädäck borde ingå :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.