51 234 läst ·
199 svar
51k läst
199 svar
Laglig prishöjning på tryckt virke?
Korrekt.D Daniel 109 skrev:
mindre maskiner kostar mer i slutet än stora maskiner som dels avverkar mer per timme men också är mer effektiva vad gäller att köra fram antal kubik per lass..
Det är ju inte för inte som en stor skördare är billigare än en liten per m3 i körning just per m3...
Det tillverkas ingen ny mark, om jag får frihet att bruka kan jag skapa ny skog på min fastighet men knappast anskaffa en ny fastighet på gångavstånd från bostaden för att staten får för sej att lägga beslag på min mark och göra reservat för att bevara den skogstyp som jag och mina förfäder har skapat genom att bruka skogen.F FGLIN skrev:
Hur menar du att hög medelålder skulle öka tillgången på mark?
Virke ska vara billigtC Carl Johansson skrev:Jag har många kunder inom skogsnäringen och egentligen har alla leden lidit fram till i år av stormen Gudrun. Massor av virke har ruttnat/ angripits och det som kunde förvaras har äntligen gått åt, flera skogsägare avverkar för första gången i år sedan stormen, är det 15 år sedan? Man skulle kunna vända på det och säga att virke varit alldeles för billigt i många år?
Varför ska virke vara billigt?Grizzlybjörnen123 skrev:
Själv tycker jag virke ska vara av rätt kvalité för användningsområdet och gärna prisvärt.
Om formvirke är av låg kvalité och billigt är ingen stor nackdel om man gör jobbet själv. Lejer man bort formsättningen är formvirke en fursumbar kostnad och det är inte prioriterat med billigt virke.
Om man bygger en möbel åt sig själv och sinkar en låda ska virket vara av hög kvalité och det gör inget om det är högt prissatt.
Om man professionellt bygger en kyrkdörr ska virket vara av högsta tänkbara kvalité, det är bara en fördel om det är dyrbart.
Prissättningen är ju som tur fri och detta ska väl egentligen handla om tryckt virke, då ser jag inte att det ska vara billigt heller, däremot är det bra om kvalitén är tillräcklig och priset är acceptabelt för både säljare och köpare.
Jag saknar premiumvirke...
Nu smyger sig nästan vad som helst igenom maskorna och man får inte betalt för premiumvirke.
Skulle man få tillräckligt betalt för 120 årig tall istället för 60 årig gran så skulle fler odla det och vi skulle få finare skog...
Problemet för de som sparar skog är att plötsligt dyker det upp en biolog som hävdar att du inte vet vad du gör...
/ATW
Nu smyger sig nästan vad som helst igenom maskorna och man får inte betalt för premiumvirke.
Skulle man få tillräckligt betalt för 120 årig tall istället för 60 årig gran så skulle fler odla det och vi skulle få finare skog...
Problemet för de som sparar skog är att plötsligt dyker det upp en biolog som hävdar att du inte vet vad du gör...
/ATW
Å med 120årig fura minskar behovet av tryckt virke och vi gör en miljövinst då mindre impregnering kommer att behövas.A ArneTW skrev:Jag saknar premiumvirke...
/ATW
Nä, men det skulle inte skada om man fick betalt för 120årig fura så det skulle löna sig att spara skog längre och binda kol i mer högkvalitetsvirke och användningsområden.B byron v2 skrev:
Sparar man skog nu så riskerar man istället ett avverkningsförbud och konfiskering av sin egen skog... Så då odlar man gran istället.
/ATW
Det lönar sig även nu.. Då skogen binder co2 och bygger på diametern.. Men det är som du nämner farligt att låta skog stå..men vet ni.. det är ännu farligare med gran söder om dalälven.. om den är mer än 100 år och grov.. Då finns det fler insekter och fåglar som lever i den än i tallskogen..A ArneTW skrev:Nä, men det skulle inte skada om man fick betalt för 120årig fura så det skulle löna sig att spara skog längre och binda kol i mer högkvalitetsvirke och användningsområden.
Sparar man skog nu så riskerar man istället ett avverkningsförbud och konfiskering av sin egen skog... Så då odlar man gran istället.
/ATW
förövrigt så är 120 årig tall skog inget speciellt.. den skulle isåfall behöva skadas för att uppnå samma funktion som tryckt virke.. Men säg det dubbla och till undertryckt då du..
hälsingefuran är välkänd i Sverige, men de är inget att ha förens vid ca 150 år om det är av samma kaliber som tryckt virke man söker
Maskintok skrev:Det lönar sig även nu.. Då skogen binder co2 och bygger på diametern.. Men det är som du nämner farligt att låta skog stå..men vet ni.. det är ännu farligare med gran söder om dalälven.. om den är mer än 100 år och grov.. Då finns det fler insekter och fåglar som lever i den än i tallskogen..
förövrigt så är 120 årig tall skog inget speciellt.. den skulle isåfall behöva skadas för att uppnå samma funktion som tryckt virke.. Men säg det dubbla och till undertryckt då du..
hälsingefuran är välkänd i Sverige, men de är inget att ha förens vid ca 150 år om det är av samma kaliber som tryckt virke man söker![]()
skoge skrev:
Totalt har Norrlands Trä i Älandsbro idag 74 anställda. 10 av dessa har nu varslats. Jan Nivfors är vd på Norrlands Trä. Han berättar att anledningen till att företaget tvingas varsla är att ordervolymerna minskar.
– Vi har tvingats ta till åtgärder på grund av att beställningarna/ordrarna minskar, berättar han.
Hur länge har ordrarna minskat?
– Det gick ner mot slutet av sommaren, i augusti, och det har sedan dess varit fortsatt låg orderingång jämfört mot samma period förra året.