5 788 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Läggs bud ut offentligt även om säljaren inte är villig att acceptera det?
Medlem
· Västernorrland
· 90 inlägg
Om jag lägger ett bud som är under acceptpriset på ett hus som legat ute länge läggs det budet ut offentligt för att få igång en budgivning oavsett om priset är ok för säljaren eller inte?
Nej, det är alls inte säkert. Det avgör säljaren och mäklaren tillsammans. Om du lägger ett "skambud" så är chansen stor att mäklaren kommer att se det som att budet inte är ett "riktigt" bud och därför inte publicerar det. Jag tror att öppen budgivning dock är vanligast vid de objekt som mäklaren tror faktiskt kommer att ha en aktiv budgivning. För ett objekt som legat ute i flera månader blir det nog inte en budgivning utan snarare ett bollande mellan presumtiv köpare och säljare för att se om man kan hitta något som båda kan vara överens om.
Medlem
· Västernorrland
· 90 inlägg
Så det finns ingen "oskriven regel" på att man inte lägger ut bud som en säljare inte är villig att acceptera? Tänkte att om t ex A ger ett bud på ex.vis 400 tkr under acceptpriset som är på 4 mkr och sen dyker en köpare B och C upp som går in och drar upp priset till ex.vis 3,8 mkr men att säljaren ändå inte är intresserad. Tänker mig att köpare B och C kanske blir lätt irriterade när det visar sig att alla bud under 4 mkr är helt irrelevanta för säljaren.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Men har de gått ut med ett acceptpris så får väl köpare som bjuder under det räkna med att buden förkastas.
Medlem
· Västernorrland
· 90 inlägg
Javisst, det är självklart, men jag tycker då att det är konstigt om man utannonserar buden överhuvudtaget. Verkar mer renhårigt att direkt säga att budet är ointressant istället för att ev. försöka använda sig av budet för att få igång en budgivning.hempularen skrev:
Jag skulle säga att detta är helt olika från fall till fall och mäklare. Finns inga does and dont´s utan det är vad vi som mäklare anser är bäst för affären.
Låt mig ge ett annat exempel när det gäller budgivning... två budgivare drar upp priset från utgångspris med 50 tusen intervall och slutpriset stannar på låt säga 250 tusen uppåt.
Den som är högst i budgivningen meddelar plötsligt att dom drar sig ur och inte är intresserade längre. Vad skall mäklaren göra då? r
Ringa nummer två och säga att vi börjar om från början med helt nya bud eller ringa och säga att dom får köpa för sitt senaste bud som då var 50 tusen lägre? skall man göra stor skillnad på om budgivaren drar sig ur/ hoppar av eller om dom bara stannar?
Låt mig ge ett annat exempel när det gäller budgivning... två budgivare drar upp priset från utgångspris med 50 tusen intervall och slutpriset stannar på låt säga 250 tusen uppåt.
Den som är högst i budgivningen meddelar plötsligt att dom drar sig ur och inte är intresserade längre. Vad skall mäklaren göra då? r
Ringa nummer två och säga att vi börjar om från början med helt nya bud eller ringa och säga att dom får köpa för sitt senaste bud som då var 50 tusen lägre? skall man göra stor skillnad på om budgivaren drar sig ur/ hoppar av eller om dom bara stannar?
När en budgivare med högsta bud drar sig ur hade jag dragit öronen åt mig. Det finns ju alltid misstanke om upptrissning via bulvan till säljaren, troligen bakom ryggen på mäklaren.
Det hade nog varit beroende på var utgångspriset låg. Om det var too good to be true (skulle aldrig accepteras) så kanske för senaste budet om det fortfarande är ett bra köp. Men antagligen hade jag dragit tillbaka det och bett säljaren att lämna ett motbud.
Det hade nog varit beroende på var utgångspriset låg. Om det var too good to be true (skulle aldrig accepteras) så kanske för senaste budet om det fortfarande är ett bra köp. Men antagligen hade jag dragit tillbaka det och bett säljaren att lämna ett motbud.
Nanny Fine
Medlem
· Västra Götaland
· 452 inlägg
Nanny Fine
Medlem
- Västra Götaland
- 452 inlägg
Det är väl jättestor skillnad på om en budgivare hoppar av och om han stannar! En budgivare som hoppar av har ju i praktiken också tagit tillbaka alla lagda bud och budgivningen består ju till hälften av luft.... Om en budgivare stannar, är de ju fortfarande beredda att köpa huset, men inte till högre pris än det lagda budet. Förstår ärligt talat inte varför du tvekar....
Jag vet hur jag gör men jag är inte säker på att alla mäklare jobbar på samma sätt. Och just det som du säger "har ju i praktiken dragit tillbaka alla lagda bud".
Samtidigt så har ju budgivare nummer två visat vilken nivå h*n är beredd att betala och säljaren kan vända på steken och säga " Nåväl, ettan har hoppat av - spelar roll...vill tvåan köpa så får han köpa för det budet som han la sist...annars väntar vi". Då spelar egentligen orsaken till varför ettan stannat/hoppat av ingen roll.
Det kan även hända att budgivare tvekar när dom ligger högst och vill fundera ett par dagar extra, i det läget så vill kanske inte säljaren vänta och bestämmer i samråd med mäklaren att budgivare nummer två får gå in och köpa istället till samma bud som just nu är högst utan att jag som mäklare ens behöver ringa nummer ett (vilket man vanligtvis gör ändå för att hålla fanan högt och minska andelen missnöjda kunder)...
Samtidigt så har ju budgivare nummer två visat vilken nivå h*n är beredd att betala och säljaren kan vända på steken och säga " Nåväl, ettan har hoppat av - spelar roll...vill tvåan köpa så får han köpa för det budet som han la sist...annars väntar vi". Då spelar egentligen orsaken till varför ettan stannat/hoppat av ingen roll.
Det kan även hända att budgivare tvekar när dom ligger högst och vill fundera ett par dagar extra, i det läget så vill kanske inte säljaren vänta och bestämmer i samråd med mäklaren att budgivare nummer två får gå in och köpa istället till samma bud som just nu är högst utan att jag som mäklare ens behöver ringa nummer ett (vilket man vanligtvis gör ändå för att hålla fanan högt och minska andelen missnöjda kunder)...
Alltså är detta en rätt bra beskrivning hur man som säljare trissar upp priset *ler torrt*
Givetvis kan metoden användas av oseriösa mäklare med om de har intresse av att dra upp priserna.
Seriöst? Nej, inte det minsta men hur många kollar genom listor på lagda bud och jämför?
/Kent
Givetvis kan metoden användas av oseriösa mäklare med om de har intresse av att dra upp priserna.
Seriöst? Nej, inte det minsta men hur många kollar genom listor på lagda bud och jämför?
/Kent
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Stort utbud av dimmers i Stockholms-trakten?
El -
Putsa om fasad - tilläggsisolera?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Tilläggsisolera hus utan ångspärr eller luftspalt.
Isolering -
Vilken butik i Stockholmsområdet har störst utbud av tapeter?
Färg, Måla & Tapetsera -
Fukt och mögel efter tilläggsisolering av vind på souteränghus
Tak & Vind