Hej,
Jag har en fråga gällande Kährs parkettgolvsläggning som jag inte blir klok på, kanske en dum fråga men jag behöver er erfarenhet.
Jag har ett litet rum som är 215x231 cm. Ljusinsläppet i rummet är på den ledden som är 215cm så själva "riktningen" har jag koll på. Dvs det blir rätt läggning mot ljuset för att slippa framträdande fogar.
Probelmet är att hur mkt jag än googlar så påtalar alla siter och guider att man ska tillämpa samma förfarande vid läggning. Dvs ta spillet som blir över från första raden och fortsätta på rad2. Det är jag med på när det gäller större golvytor, men hur illa är det egentligen att köra fulllängder rakt av eftersom jag tänkt lägga Kährs Ek 1-stav som är 220cm långa och 20cm breda . Dvs inte kapa befintliga brädor och utan bara lägga enligt alt.1 på bifogad bild.
Fråga 1) Kommer det se jättekonstigt ut?
Fråga 2) Finns det risk att man försämrar sammanfogningen på ngt sätt och att golvet "reser sig"?
Jag har en fråga gällande Kährs parkettgolvsläggning som jag inte blir klok på, kanske en dum fråga men jag behöver er erfarenhet.
Jag har ett litet rum som är 215x231 cm. Ljusinsläppet i rummet är på den ledden som är 215cm så själva "riktningen" har jag koll på. Dvs det blir rätt läggning mot ljuset för att slippa framträdande fogar.
Probelmet är att hur mkt jag än googlar så påtalar alla siter och guider att man ska tillämpa samma förfarande vid läggning. Dvs ta spillet som blir över från första raden och fortsätta på rad2. Det är jag med på när det gäller större golvytor, men hur illa är det egentligen att köra fulllängder rakt av eftersom jag tänkt lägga Kährs Ek 1-stav som är 220cm långa och 20cm breda . Dvs inte kapa befintliga brädor och utan bara lägga enligt alt.1 på bifogad bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fråga 1) Kommer det se jättekonstigt ut?
Fråga 2) Finns det risk att man försämrar sammanfogningen på ngt sätt och att golvet "reser sig"?
Tack för era svar! Detta forumet är ju grymt med all kunskap. Har tidigare läst mängder med trådar och det här fick bli första inlägget.
Här kommer lite kompletterande info om frågeställningen ovan;
Själva "låsningen" i Kährsgolvet är av Woodlock 5S och utrymmet som jag tänkt lägga det i är i sommarstugan som delvis står under underhållsvärme på vintern (8-13grC). Brädorna är 15,5mm tjocka.
Det förenklar ju läggningen om jag kör på alt1. men å andra sidan bränner jag i samma veva möjligheten att gå på alternativ2 om det skulle visa sig att det inte blir bra (iom att jag kapar ena kortsidan på samtliga bräder).
Här kommer lite kompletterande info om frågeställningen ovan;
Själva "låsningen" i Kährsgolvet är av Woodlock 5S och utrymmet som jag tänkt lägga det i är i sommarstugan som delvis står under underhållsvärme på vintern (8-13grC). Brädorna är 15,5mm tjocka.
Det förenklar ju läggningen om jag kör på alt1. men å andra sidan bränner jag i samma veva möjligheten att gå på alternativ2 om det skulle visa sig att det inte blir bra (iom att jag kapar ena kortsidan på samtliga bräder).
Men om ljusinsläpp är på 215 cm väggen ligger ju parketten 90 gr fel 
Rent tekniskt ska det inte spela någon roll om du lägger med skarv eller inte. Jag hade valt med skarv då jag tycker det blir mera liv i golvet.
Rent tekniskt ska det inte spela någon roll om du lägger med skarv eller inte. Jag hade valt med skarv då jag tycker det blir mera liv i golvet.
Redigerat:
Lägg det utan skarv, det blir bättre på alla vis.
Uppmärksamt Och du har helt rätt! Jag har skrivit fel, fönster samt dörr sitter båda på 215-väggarna.TomasJor skrev:
Kanske blir att jag lägger med skarv bara för att eliminera riskerna med bulor och dyl. Även fast det skulle varit förbannat mycket smidigare utan skarv..
Varför skulle det båga dig bara för att det inte finns skarvar? Jag skulle alla gånger lagt utan skarvar.
Det vet jag ju inte förrän det ligger på plats och årsvariationerna gjort sitt, skulle det då vara problem med resning så kan jag inte lägga om det med skarv eftersom eftersom jag redan kapat på kortsidorna. Det som talar för att det inte blir några komplikationer är att det är relativt tjocka brädor (15,5mm) samt att det kommer möbleras ovanpå (dock inte i mitten av rummet).D Daniel 109 skrev:
Jag tror att, rent utseendemässigt, så kommer det se riktigt bra ut även att lägga fullängd. Det är bara ev. resning jag är orolig över..
Skulle också lagt hela. Att rekommendera annat är ju det samma som att säga att man bör kapa alla även vid läggning i större rum, vilket är helt befängt.
Men man får givetvis se till att det inte ligger i spänn mellan väggarna, men det ser jag som en självklarhet.
Men man får givetvis se till att det inte ligger i spänn mellan väggarna, men det ser jag som en självklarhet.
Vad skulle kunna orsaka det?Kroon skrev:
Det vet jag ju inte förrän det ligger på plats och årsvariationerna gjort sitt, skulle det då vara problem med resning så kan jag inte lägga om det med skarv eftersom eftersom jag redan kapat på kortsidorna. Det som talar för att det inte blir några komplikationer är att det är relativt tjocka brädor (15,5mm) samt att det kommer möbleras ovanpå (dock inte i mitten av rummet).
Jag tror att, rent utseendemässigt, så kommer det se riktigt bra ut även att lägga fullängd. Det är bara ev. resning jag är orolig över..
Funderade på om luftfuktigheten och temperaturvariationer kunde påverka iom att det är i sommarstuga, men är man noga med att lägga rätt avstånd till vägg så borde det kanske inte vara ngt problem?D Daniel 109 skrev:
Som ngn skriver här ovan så borde ju det innebära att man aldrig ska använda fullängder. Vilket låter som ett vettigt resonemang.
Fan, jag lägger nog fullängd iaf