Ska lägga spårade golvpån. Farstun längs bort kommer att bli spårad eps.
Om jag har fattat rätt vill jag att tiloppet går så fort som möjligt till ytterväggarna, alltså ut till farstun.
Kan jag fräsa ett längsgående spår vid utkanten av skivorna för att komma dit så fort som möjligt? Fördelaren sitter i väggen till vänster.

Entré med träskivor på golvet, del av golvprojekt, synliga spår för värmeslingor och en vägg med klädhängare och dörrar på sidorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spårade golvskivor i trä, visas liggande på en vit yta, med spår för kabeldragning eller vattenrör.
Skapa konto

Är det el slingor du ska lägga? (inte vattenburet)
Tycker din utlagda elslinga ser alldeles för kort ut, då du bör lägga den 20cc
Med din bild höftar jag till med att elslingan bör vara ca 40 m.

& med elslinga kan du inte lägga slingan över en annan, men går ditt frästa spår fritt så går det bra.

• Gilla
hulkfisk
  • Laddar…
J jawen skrev:
Är det el slingor du ska lägga? (inte vattenburet)
Tycker din utlagda elslinga ser alldeles för kort ut, då du bör lägga den 20cc
Med din bild höftar jag till med att elslingan bör vara ca 40 m.

& med elslinga kan du inte lägga slingan över en annan, men går ditt frästa spår fritt så går det bra.
Elslingor saknar fördelare, och tillopp. 😉
Gör inte heller skillnad på yttervägg, antar jag, och fräses väl inte heller ner utan läggs i flytspackel.

surris
Det är bara ritat en skiss över dragningen i typ paint. Så släpp det där med elslingor.

Det är vattenburet.
Ja, det blir cc200 spårade govspånskivor. Jag funderar helt enkelt på hur jag ska komma ut till farstun med tilloppet på bästa sätt. Från vad jag har läst så vill man ha tilloppet direkt mot yttervägg, men positionen på min fördelare gör det knepigt

anthoon14 anthoon14 skrev:
Det är vattenburet.
Ja, det blir cc200 spårade govspånskivor. Jag funderar helt enkelt på hur jag ska komma ut till farstun med tilloppet på bästa sätt. Från vad jag har läst så vill man ha tilloppet direkt mot yttervägg, men positionen på min fördelare gör det knepigt
Skulle du kunna lägga skivorna längs med hallen istället för tvärs över?

FredrikR FredrikR skrev:
Skulle du kunna lägga skivorna längs med hallen istället för tvärs över?
Ja eventuellt. Men hur löser det mitt problem? Måste väl ändå spåra nytt för att komma ut till farstun direkt?

Ja eventuellt. Men hur löser det mitt problem? Måste väl ändå spåra nytt för att komma ut till farstun direkt?
Om det blir 2 skivor i bredd med 3 spår i varje kan du nyttja yttre spåret ut i farstun, göra klart där ute och sedan tillbaka in i hallen.

FredrikR FredrikR skrev:
Om det blir 2 skivor i bredd med 3 spår i varje kan du nyttja yttre spåret ut i farstun, göra klart där ute och sedan tillbaka in i hallen.
Tänker du såhär? Det blir ju en del slang innan jag kommer ut i farstun och ytterväggarna. Men kanske funkar? Får ju göra en ny fräsning i cellplasten på gaveln i farstun. Eller har någon en bättre lösning? Diagram över slangdragning från fördelare, med nytt spår i cellplast markerat i rött, visar installation i farstu och gavel.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vilka väggar är ytterväggar?

Sen bör man lägga i "snäckmönster" så det blir jämnare temperatur över hela golvet.

useless useless skrev:
Vilka väggar är ytterväggar?

Sen bör man lägga i "snäckmönster" så det blir jämnare temperatur över hela golvet.
Ritning med röda linjer som visar rörsystem i cellplast; gröna linjer markerar ytterväggar.
Skapa konto
väggarna i grönt är ytterväggar

Tänker att jag måste lägga in kortlingar också om jag ska lägga spånskivan i den riktningen, så jag få cc 600. åsarna löper ju parralellt med slingorna som det är ritat nu. i farstun är det ju betongplatta så där kvittar det.

FredrikR FredrikR skrev:
Elslingor saknar fördelare, och tillopp. 😉
Du vet på ett forum som detta, så kallar "folk" saker för "vad som helst"
Typ el-givar-matning-givare-box kan kallas "fördelare" 😉

väggarna i grönt är ytterväggar
Din bild ser exemplarisk ut för "hur man ska lägga vattenburet" 👍

• Gilla
anthoon14
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.