1 469 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Lägga vp-rör inne i befintlig vägg
Medlem
· Västmanlands
· 71 inlägg
Nu ska vi riva ner väggen till köket för att få öppnare planlösning. På väggen sitter två lampknappar, och den ena vill jag flytta till en helt annan vägg. Rören som tändtråden kommer ner från taket i ligger på vinden, begravda i en halvmeter spån... Inget jätteproblem iofs, det är bara att gå upp och skotta undan och hoppas att elektrikern kommer på avtalad tid innan hela huset blivit utkylt. 
Men sen ska röret ner i väggen också. Vi har rivit ytskiktet ändå ner till råsponten så det är inget problem att ta upp så mycket hål som det krävs. Jag tänker mej att man borrar sig ner uppifrån och kör ner ett rör, och så stoppar man in en "glömma"-dosa utifrån. Sen ska väl röret fästas, förslagsvis i en regel. Det borde väl räcka att fräsa upp ett hål på väggen med dosfräs och så borde man komma åt? Jag ska ändå sätta gips på väggen så några hål stör inte. Men inte måste jag väl riva ner hela råsponten? Det här borde ju vara vardagsmat för de flesta elektriker att folk vill göra såhär. Men jag vill ju ha så mycket som möjligt klart när elektrikern kommer så han inte står och rullar tummarna och taxametern tickar.
Men sen ska röret ner i väggen också. Vi har rivit ytskiktet ändå ner till råsponten så det är inget problem att ta upp så mycket hål som det krävs. Jag tänker mej att man borrar sig ner uppifrån och kör ner ett rör, och så stoppar man in en "glömma"-dosa utifrån. Sen ska väl röret fästas, förslagsvis i en regel. Det borde väl räcka att fräsa upp ett hål på väggen med dosfräs och så borde man komma åt? Jag ska ändå sätta gips på väggen så några hål stör inte. Men inte måste jag väl riva ner hela råsponten? Det här borde ju vara vardagsmat för de flesta elektriker att folk vill göra såhär. Men jag vill ju ha så mycket som möjligt klart när elektrikern kommer så han inte står och rullar tummarna och taxametern tickar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Det borde gå att göra som du tror - ett doshål där man fångar upp VP-röret och sedan en ROT-dosa på detta. VP-röret behöver inte fästas i väggen, speciellt inte när det är rakt, men det kan vara bra att fästa röret i ROT-dosan så att det inte åker ut om man är på vinden och rotar. Risken är att det sitter nån kortlng i vägen, så där får det bli ett extra hål så att du kan jacka ur kortlingen.
Klicka här för att svara