Hej!

Jag står nu i startgroparna för att börja renovera mitt badrum (byggt 82).

Golvet är nu:
Hel platta, 95mm bjälklag 60cc. 22mm spånskiva med 100mm min.ull isolering under. På detta ligger nu en våtrumsmatta.
Hur ska jag göra för att bäst få dit golvvärmen? Eftersom jag ska dra om avloppen så ska jag ändå bryta upp golvet så allt blir nytt.

Har fått olika förslag, tex att ta bort bjäklagen, lägga ner markisolering och sedan gjuta upp till rätt nivå och gjuta in värme slangen i/på detta. Vad säger ni som vet något om detta? Måste man inte ha någon luftsplat i mellan golv och platta?

Väggarna är nu 12mm spånskiva med våtrumstapet.
Ska man riva bort tapeten och skruva fast gips på väggen eller rekomenderar ni något annat material? 2st av väggarna är ytterväggar.

Vatten:
De nya vattenrören blir utanpåliggande kromrör, och jag utnyttjar en befintlig genomföring. Men vad gör jag av de rör som kommer ut i väggen på de andra platserna? Dom är troligtvis förgrenade i väggen, om jag bryter upp väggen där förgreningarna är så får jag ändå ett problem eftersom man inte får ha dolda skarvar. Bara plugga rören känns inte heller så frestande. Vad gör man?

Är det ingen som kan svara på om det är dumt att riva bort befintlig bjälklag och isolering och därefter lägga markisolering och gjuta uppepå detta med värmeslangen inbakad?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.