Hej

Jag vill helst lägga ett gediget massivt trägolv som skall målas grått. Se drömbild.
Alla golvföretag och golvläggare säger olika ang inläggning. Jag kommer leja ngn som gör det åt mig. Kommer få lån av banken, redan okejat.

Lägenheten är 1/2 trappa upp. Källare under.
Har tagit bort allt golv ner till betongplattan i alla rum pga kallras i ett hörn. Hade sängen mot den väggen. Nu är hörnet tätat, ventilationen förbättrad och skorstenen (innanför väggen) har fått en hatt. Fuktmätningar gjorda både utanpå/under och i lägenheten med godkänt resultat. Fukten borde ej komma tillbaka.

Jag vill ha samma golv i alla rum, trösklar är borttagna och jag vill ej ha några. Lägenheten är på 42kvm.

Vill helst ej bygga för mkt på höjden.
Gillar massiva golv pga livet, ljudet, känslan i dem. Vill ej ha ett platt dött klickgolv. Vill ha lite springor.

Kan ngn tipsa om bästa sättet. Alla säger som sagt olika.

Förslag jag fått på massiva golv.

1. Hellimma golv mot betongen med speciallim med inbygd fuktspärr tex bona r850? Måla efter.
2. Flytande läggning (limma kanterna i varandra). Fuktspärr och filt under. Måla innan.
3. Lägga plywoodskivor på alla golv och limma eller skruva ner i dessa.
4. Annat alt.

Snälla hjälp mig!

Med vänlig hälsning,
J
Ett par stickade strumpor på ett massivt trägolv målat i grått med synliga springor mellan plankorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Interiör med massivt trägolv målat i grått i en ljus korridor med växter och dekor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Låter inte som alternativ 1 är något för dej jag tycker iallafall att man förlorar lite av trä känslan när man limmar direkt på betongen hade nog valt flytande istället

Tack för ditt svar!
Okej på vilket sätt förlorar man träkänslan menar du?
Jag såg nånstans att om man limmar flytande (ihop) så måste man ha tjocka socklar och även trösklar för att det skall kunna röra sig. Vet du om det stämmer?

Med vänlig hälsning,
J

Direktlimmade trägolv känns helstumma då du förlorar den svikt som blir när man har foam under om du lägger flytande behöver du ha en rörelsefog mot vägg på ca 10mm dvs 5mm runtom så du måste ha socklar som täcker det

Alternativ tre och skruva inte limma. Blir riktig känsla.

Jag skulle gå på förslag 1 eller 3. Flytande fladdergolv är inte roliga. Ett massivt tjockt trägolv genererar större krafter när det slår sig och kan lyfta möbler om det vill sig illa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.