26 243 läst ·
9 svar
26k läst
9 svar
Lägga singel runt huset
Hej,
Vill lägga singel runt vårt radhus och har några frågor.
Tänkte lägga singel 20 cm ut från fasaden och gräva 20 cm ner i marken. Hur många cm stenmjöl ska jag fylla och hur många cm singel?
Kan jag använda geoduk för att förhindra ogräs från att växa eller förstör det dräneringen runt huset?
Vill lägga singel runt vårt radhus och har några frågor.
Tänkte lägga singel 20 cm ut från fasaden och gräva 20 cm ner i marken. Hur många cm stenmjöl ska jag fylla och hur många cm singel?
Kan jag använda geoduk för att förhindra ogräs från att växa eller förstör det dräneringen runt huset?
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Och vil du förhindra ogräs längs husgrunden lite effektivare, så lägger du marksten överst. Då räcker det med 10 cm grus. Läggs med lite lutning ut från huset, och är faktiskt bättre på att skydda dräneringen än lösgrus.
Välj dansk sjösten, ser i stort sett ut som grus:
https://www.stenbolaget.se/ute/stenplattor/tradgardsplattor/dansk-sjosten-en-klassiker-i-tradgarden/
Välj dansk sjösten, ser i stort sett ut som grus:
https://www.stenbolaget.se/ute/stenplattor/tradgardsplattor/dansk-sjosten-en-klassiker-i-tradgarden/
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Det är inte bra, ur dräneringssynpunkt, att ha ett grusdike intill husgrunden, så ur den synpunkten är förslaget med marksten ett mycket bättre val. Jag håller med om att det är snyggare med singel, men det är inget val jag skulle göra.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Du har säkert rätt, om vi skall gå in på ordklyveriersvartöra skrev:
Men det finns ju väldränerad mark också.
När vi byggde tittade KA ner på schaktbotten och sa "här behövs ingen dränering".
Huset blir väl omöjligt att sälja, för köparna sticker efter att ha fått svaret på frågan "hur gammal är dräneringen?".
Den är ju från senaste istiden
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden