Borde man försöka undvika att lägga reglar i kontakt med mark eller är det inte någon fara med tryckt virke?
Så här ser det ut hos mig (ignorera dom gamla plintarna, dom ska bort). Jag ska ha upp nya trallen i nivå precis under droppblecket nedanför panelen och upp dit är det ca 38-40 centimeter från marken.
För att slippa fästa bärlina i fasaden så har jag nog insett att jag måste köra på tre stycken bärlinor och sen lägga reglar ovanpå det. Hade annars tänkt att fästa in reglerna med balkskor men då vet jag inte riktigt hur jag ska få det så nära huset jag vill utan att gräva plintar precis intill grunden och det undviker jag helst.
Då till frågan, är det något problem om bärlinorna kommer hamna väldigt nära marken eller i värsta fall i marken eller klarar dom det? Jag vill ha 45x170 som bärlinor och helst samma dimension även på reglar. 45x145 skulle säkert fungera också men då blir jag istället osäker på om det håller. Det kommer ju bygga ca 37 cm på höjden med bärlina, regel och trall så det blir på gränsen att få det i luften.
Tänkte måtten är 4.5x9 meter. Avstånd mellanbärlinor blir ca 1.50 och sedan 5 plintar i varje rad. (kanske 4).
Det står ju att NTR/A ska fixa att ligga "i marken" men är det en onödig risk? Vettifan hur jag ska lösa höjden annars.
Vad tror ni? Lugnt att köra på som planerat?
Så här ser det ut hos mig (ignorera dom gamla plintarna, dom ska bort). Jag ska ha upp nya trallen i nivå precis under droppblecket nedanför panelen och upp dit är det ca 38-40 centimeter från marken.
För att slippa fästa bärlina i fasaden så har jag nog insett att jag måste köra på tre stycken bärlinor och sen lägga reglar ovanpå det. Hade annars tänkt att fästa in reglerna med balkskor men då vet jag inte riktigt hur jag ska få det så nära huset jag vill utan att gräva plintar precis intill grunden och det undviker jag helst.
Då till frågan, är det något problem om bärlinorna kommer hamna väldigt nära marken eller i värsta fall i marken eller klarar dom det? Jag vill ha 45x170 som bärlinor och helst samma dimension även på reglar. 45x145 skulle säkert fungera också men då blir jag istället osäker på om det håller. Det kommer ju bygga ca 37 cm på höjden med bärlina, regel och trall så det blir på gränsen att få det i luften.
Tänkte måtten är 4.5x9 meter. Avstånd mellanbärlinor blir ca 1.50 och sedan 5 plintar i varje rad. (kanske 4).
Det står ju att NTR/A ska fixa att ligga "i marken" men är det en onödig risk? Vettifan hur jag ska lösa höjden annars.
Vad tror ni? Lugnt att köra på som planerat?
Tack, bra tips där!maah skrev:
En annan allmän fundering som dök upp, vad är egentligen vanligast sättet att fästa bärlinan mot reglarna? Är det bäst att göra så som jag beskriver ovan och lägga dom ovanpå bärlinorna eller borde jag istället fästa in dom med balkskor?
Alternativ 1, alltså tre bärlinor i samma nivå och reglarna ovanpå borde väl vara bäst? Fördelar är att det är praktiskt och borde vara stadigare men bygger ganska mycket höjd. 170x2 + 34 = 374 mm. Nackdelar? Blir det tillräckligt att fästa varje skruvregel med 6 stycken vinkelbeslag mot bärlinan (en på varje sida alltså på tre ställen) eller hur brukar man göra?
6 såna här för varje regel? https://www.byggmax.se/vinkelbeslag-med-förstärkning-p234290
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "vinkelbeslag"
Vinkelbeslag
Vinkelbeslag är byggkomponenter designade för att stärka förbindelser mellan material i olika vinklar. De erbjuder en robust lösning för att sammanfoga två komponenter i en viss vinkel, vilket säkerställer stabilitet och styrka i
Läs mer
Ingen bättebra bild men jag har grävt ur matjorden, sen kör jag en betongplatta, syllpapp, stående regel. På detta står bärlinor (195 C-C 1500mm) och sedan högst upp regelverket (145 C-C 600).
Väldigt enkelt att få allt rakt och fint, lättjobbat.
Ingen vidare bild men enda hag hade just nu.
Väldigt enkelt att få allt rakt och fint, lättjobbat.
Ingen vidare bild men enda hag hade just nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skaplig yta det där, lite annat än min tilltänkta lilla. Ser riktigt snyggt ut. Bra jobbatM mackan_kal skrev:
Om man vill ha en "kjol" på sin altan när man kör med reglar stående på bärlinor utan stolpar, hur brukar ni göra det så att det blir snyggt i ett sånt läge? Det blir ju lite enklare att få det rent och snyggt när det är en och samma nivå tänker jag? Men det där går ju att fundera ut såklart
Nu har jag placerat ut plintarna lite grovt och dom kommer nog hamna ganska nära marknivå sen när 2x170 ska upp ovanpå. Får nog fundera på det där med diken. Bra tips
En fråga som kanske inte hör till ämnet i just den här tråden men istället för att skapa en ny så frågar jag här. Hur fasen löser jag det vinklade längst ner till höger i bild? På hela kortsidan plus vinkeln ska det vara en trappa sedan men trallen behöver ju gå ända ut.
Bärlinorna:
Sen reglar ovanpå. Kan man göra så som jag ritat in här? Alltså att försöka få dit golvreglar så gott det går i "vinkeln för att ha något att dra trallen i. Eller hur brukar man göra?
Logga in
Skapa konto
En fråga som kanske inte hör till ämnet i just den här tråden men istället för att skapa en ny så frågar jag här. Hur fasen löser jag det vinklade längst ner till höger i bild? På hela kortsidan plus vinkeln ska det vara en trappa sedan men trallen behöver ju gå ända ut.
Bärlinorna:
Logga in
Skapa konto
Sen reglar ovanpå. Kan man göra så som jag ritat in här? Alltså att försöka få dit golvreglar så gott det går i "vinkeln för att ha något att dra trallen i. Eller hur brukar man göra?
Logga in
Skapa konto
Du har ritat bärlinorna (svarta) med en ram runtom. Det är ganska oortodoxt. Du behöver bara dom tre långa bärlinorna men låt dom sticka ut så långt att du kan lägga ramen på golvreglarna på dom. När det är klart så kapar du bärlinorna på plats så att dom livar med yttersta golvreglarna.
Ska du ha en fris runtom?
/Göran
/Göran
Ok tack för tips, det underlättar en delSharky58 skrev:
Du har ritat bärlinorna (svarta) med en ram runtom. Det är ganska oortodoxt. Du behöver bara dom tre långa bärlinorna men låt dom sticka ut så långt att du kan lägga ramen på golvreglarna på dom. När det är klart så kapar du bärlinorna på plats så att dom livar med yttersta golvreglarna.
/Göran
Ingen fris men däremot en "kjol" som går ner till marken och täcker regelverket och trallens ändträ . Då tänkte jag att ramen skulle förenkla men så är det kanske inte. Något i stil med detta:
Logga in
Skapa konto