7 554 läst ·
14 svar
8k läst
14 svar
Lägga plattor i gräsmatta - vad behövs för bärlager?
Hej!
Vi ska bygga en pergola i trädgården, på en yta där det är gräsmatta idag. Vi har börjat gräva bort gräsmatta på en yta på 18 kvm (3x6). Vi har befintliga betongplattor som vi tänkte återanvända och lägga på platsen.
Nu till min fråga - vad behövs för bärlager under plattorna? Jag har läst att det behövs ett lager på ca 10-15 cm bergkross och ett par cm stenmjöl eller liknande men detta visar sig kosta flera tusen! Vi hade hoppats kunna återbruka material och göra det ganska billigt.. Är det någon som vet om det verkligen behövs så mycket? Kan man inte använda ett och samma material under plattorna - det blir då mycket billigare då vi kan beställa ett par kubik av samma material? Vi har en del större stenkross som vi grävt upp i trädgården, men det är med inslag av stenar på 10-20 cm storlek om det kan användas. Ytan är bara till för att gå på, inga cyklar eller fordon.
Vore jättetacksam för hjälp och råd i denna fråga
Vi ska bygga en pergola i trädgården, på en yta där det är gräsmatta idag. Vi har börjat gräva bort gräsmatta på en yta på 18 kvm (3x6). Vi har befintliga betongplattor som vi tänkte återanvända och lägga på platsen.
Nu till min fråga - vad behövs för bärlager under plattorna? Jag har läst att det behövs ett lager på ca 10-15 cm bergkross och ett par cm stenmjöl eller liknande men detta visar sig kosta flera tusen! Vi hade hoppats kunna återbruka material och göra det ganska billigt.. Är det någon som vet om det verkligen behövs så mycket? Kan man inte använda ett och samma material under plattorna - det blir då mycket billigare då vi kan beställa ett par kubik av samma material? Vi har en del större stenkross som vi grävt upp i trädgården, men det är med inslag av stenar på 10-20 cm storlek om det kan användas. Ytan är bara till för att gå på, inga cyklar eller fordon.
Vore jättetacksam för hjälp och råd i denna fråga
Beror väl på var i landet du bor och mark förhållandena i övrigt...Totoro skrev:
Hej!
Vore jättetacksam för hjälp och råd i denna fråga![]()
Mitt råd är följ lägganvisningar. tex.Totoro skrev:
Hej!
Vore jättetacksam för hjälp och råd i denna fråga![]()
https://www.flisbyab.se/tips-rad/lagga-marksten-en-steg-for-steg-guide
Vinsten är att det du slipper göra om det om ett år eller så.
Hur djupt du behöver gräva kan jag bara bedöma om jag är på plats det skiljer sig allt mellan 10 till 30 cm bärlager här inom en radie av 5 mil.
Det finns en anledning att anlita en seriös firma för att lägga mark sten är relativt dyrt om dom gör rätt.
Det är bara ta tag i det och göra rätt, kostnaden är ett engångsbelopp om du gör rätt om det inte görs rätt kommer det sätta sej och se skit ut eller du får göra om det vilket inte blir billigare eller enklare.
Stenkrossen du grävt upp kan du bottna med som bärlager.
Ja det kanske är lika bra.. Tack för svar! Kanske kan jag bottna med krosset och köpa stenmjöl och hälla över samt ha som sättsand?wildeside skrev:
Mitt råd är följ lägganvisningar. tex.
[länk]
Vinsten är att det du slipper göra om det om ett år eller så.
Hur djupt du behöver gräva kan jag bara bedöma om jag är på plats det skiljer sig allt mellan 10 till 30 cm bärlager här inom en radie av 5 mil.
Det finns en anledning att anlita en seriös firma för att lägga mark sten är relativt dyrt om dom gör rätt.
Det är bara ta tag i det och göra rätt, kostnaden är ett engångsbelopp om du gör rätt om det inte görs rätt kommer det sätta sej och se skit ut eller du får göra om det vilket inte blir billigare eller enklare.
Stenkrossen du grävt upp kan du bottna med som bärlager.
Hm, vid bergtäkten? Får nog beställas eller inhandlas på lokala bygghandelnlunnabo skrev:
Det går bra om du har så att det täcker botten skapligt mycket. Det går iof lägga Marksten i bara stenmjöl. Vet inte hur bra det blir, har aldrig provat. Hemma har jag lagt Marksten i 0-16 det funkar men är svårare att få till en jämn yta. Till kund skulle jag inte göra så.Totoro skrev:
Glöm inte att lägga markduk i schaktbotten.
Har du ett dragrör så är det enklare att få en jämn yta med rätt lutning.
Enligt jehanders är omvandlingsfaktorn mellan volym och vikt 1,6 för bergkross 0-16 och 0-32. 10-15 cm bärlager blir bara 4 ton. Jehanders tar typ 250 spänn per ton.lunnabo skrev:
Sättsanden blir typ 800 kg och liknande pris. Jag antar att de kan samfrakta.
Men även om stenen bara kostar 1250 spänn, blir nog frakten rätt dyr idag.
Svårt att samfrakta och ska det lastas av så är det kran med skopa som gäller.S sunqan skrev:Enligt jehanders är omvandlingsfaktorn mellan volym och vikt 1,6 för bergkross 0-16 och 0-32. 10-15 cm bärlager blir bara 4 ton. Jehanders tar typ 250 spänn per ton.
Häromkring betalar man 100-140 kr tonnet för olika fraktioner.
Så materialet är inte dyrt men frakten kostar lika mycket för 1 ton som 11 ton och den är inte billig med dagens dieselpriser.
Nör vi stensatte vår uteplats varxdet inga problem med samfrakt (lite större yta än ts), men en storsäck för sanden löser väl samfrakten annars?wildeside skrev:
Som du säger -det är inte stenen som är dyr...
Ja omvandlingsfaktorn för bärlager som levereras är 1.6 dvs luftigt bärlager.S sunqan skrev:Enligt jehanders är omvandlingsfaktorn mellan volym och vikt 1,6 för bergkross 0-16 och 0-32. 10-15 cm bärlager blir bara 4 ton. Jehanders tar typ 250 spänn per ton.
Bärlager som packas, vilket man ju faktiskt gör med ALLT bärlager är ca 2.3
Lathund
10 kvm 10 cm packat bärlager 2.3 ton
Klicka här för att svara