Har ett hus från 70-talet med en sliten parkett som ligger direkt på reglarna.
Den knarrar på flertal ställen men det är bra avstånd till väggarna.
Nu tänker jag lägga en ny parkett ovan på och undrar därför om jag kan skruva fast den gamla parketten i reglarnna för att bli av med knarret eller om det finns risk för att den kan svälla?

P
M Mr Hawkanson skrev:
Är du säker på detta? Finns det ingett undergolv under parketten?
M Mr Hawkanson skrev:
Detta kan bli svårt att bli av med om du inte tar bort det gamla..
M Mr Hawkanson skrev:
Nu tänker jag lägga en ny parkett ovan på och undrar därför om jag kan skruva fast den gamla parketten i reglarnna för att bli av med knarret eller om det finns risk för att den kan svälla?
Kan kan man alltid men det är kanske inte så lämpligt om du vill få ett tyst golv, hur är det med höjden kring innerdörrar..

BirgitS
Rejäl skrev:
Är du säker på detta? Finns det ingett undergolv under parketten?
På 60-talet var det vanligt med självbärande parkettgolv som var ungefär 25 mm tjockt. Jag vet inte när man gick över till tunnare parkettgolv som kräver heltäckande underlag. Var det redan på 70-talet?

Bästa svaret

M Mr Hawkanson skrev:
Syrran håller just på att lägga nytt golv på den gamla parketten och där har hantverkarna skruvat fast parketten med en decimeter mellan skruvarna och ännu tätare där det ändå knarrade. Nu knarrar det inte, golvet skall läggas nu i veckan.

BirgitS BirgitS skrev:
På 60-talet var det vanligt med självbärande parkettgolv som var ungefär 25 mm tjockt. Jag vet inte när man gick över till tunnare parkettgolv som kräver heltäckande underlag. Var det redan på 70-talet?
Det är inte fackmannamässigt gjort.

M Mr Hawkanson skrev:
Det är inte fackmannamässigt gjort.
På 60-talet? Jo!

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.