Vi har denna singeln på framsidan. Blir väldigt mycket ogräs, den är inte jämn överallt. På baksidan har tidigare ägare lagt sjösten ovanpå. Den är finare och enklare att hålla ogräsfri då stenarna är större.
Så vi vill lägga ett tunt lager med 16-32mm sjösten ovanpå även här. Typ 3-5cm.
1. Ska jag lägga en matta emellan för att förhindra ännu mer ogräs eller är det onödigt? Rädd att den kan synsas lite också, kanske isåfall jag skulle hyvlat av lite av nuvarande sten och lagt ovanpå mattan och sen sjösten?
2. Som synes så har jag en ventil där till krypgrunden. Generellt inget problem då dessa inte är upptagna förutom här då tilluften till kaminen går där. Är det en rimlig lösning att"klä in" ventilen i en låda av t ex rabattkant så att det är fritt där? (Röd streckning)
3. Vill ju egentligen bara lägga ett tunt lager, tänkt 3-5cm eller nåt. Bör jag plocka bort lite av nuvarande fyllnad för att det inte ska bli för högt så att säga? Har en plattgång bredvid och jag skulle vilja ha det i jämnhöjd eller strax ovanför denna gången. Just nu är singeln några cm under plattgången.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så vi vill lägga ett tunt lager med 16-32mm sjösten ovanpå även här. Typ 3-5cm.
1. Ska jag lägga en matta emellan för att förhindra ännu mer ogräs eller är det onödigt? Rädd att den kan synsas lite också, kanske isåfall jag skulle hyvlat av lite av nuvarande sten och lagt ovanpå mattan och sen sjösten?
2. Som synes så har jag en ventil där till krypgrunden. Generellt inget problem då dessa inte är upptagna förutom här då tilluften till kaminen går där. Är det en rimlig lösning att"klä in" ventilen i en låda av t ex rabattkant så att det är fritt där? (Röd streckning)
3. Vill ju egentligen bara lägga ett tunt lager, tänkt 3-5cm eller nåt. Bör jag plocka bort lite av nuvarande fyllnad för att det inte ska bli för högt så att säga? Har en plattgång bredvid och jag skulle vilja ha det i jämnhöjd eller strax ovanför denna gången. Just nu är singeln några cm under plattgången.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Att ta bort gruset, lägga på en markduk och sedan fylla på med den nya sjösten låter vettigt.
Ett tak över vintern kan vara lämpligt om den riskerar att täckas av snö. Annars borde det räcka att ställa någon kruka framför som skydd.
Ett tak över vintern kan vara lämpligt om den riskerar att täckas av snö. Annars borde det räcka att ställa någon kruka framför som skydd.
Ja, testade lite nu med lite sjösten jag hade liggandes. Ska jag ha matta så får jag nog gräva ner den någon cm så den inte syns. Annars är det Inga problem med matta där? Tänker på dräneringen och sånt. Strax under singeln som ligger där idag är det främst sand.Pjosk75 skrev:
Vet inte vad du menar med tak riktigt? Ventilen? Har gott om taköverhäng så det är inget problem.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden