Tjenare! Har äntligen fått chansen att ställa en fråga själv efter att bara ha lurkat runt och läst gamla trådar :)

Är nyinflyttad i en 40-talslägenhet, hade hoppats på att ta fram gamla trägolv som jag sett i andra lägenheter i huset. Problemet är att det ligger flytspackel (och plastmatta) direkt på trägolvet som aldrig verkar använts. Min gissning är att de la nytt trägolv, och spacklade direkt, då tidigare ägare nämnde att en fuktskada hade åtgärdats på 70-talet.

Visserligen går det säkert att ta fram golvet men verkar som att det är mycket jobb. Så min tanke var då att bara slita bort plastmattan och lägga nytt golv på spacklet.

Frågan är då: går det bra att skruva det nya (massiv furu) trägolvet genom spacklet och i det gamla? Försökte få ett svar från golvhandlaren men han ville inte svara direkt.

Är det något annat jag bör tänka på?

golv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildförklaring: överst syns golv i rummet bredvid, sen dörrfoder, sen en lackad golvbräda som jag tror hör till ursprungliga golvet och sist det nyare obehandlade golvet som jag tror ligger i resten av rummet.

Jag tycker du ska lägga golvet flytande istället ovanpå istället för att försöka skruva det.

Om du skruvar så är det stor risk att flytspacklet kommer spricka och bli ojämnt.

Annars kan du limma golvet! Hör med en riktig golvhandlare/brädgård vad dom har att tillgå!
Vi limmar med casco oftast. Smutt att sprida ut och sitter som berget!

Huggarn: ok, ja det var det jag var orolig för. Har läst lite om att lägga flytande utan lim och att det då kan låta ihåligt, annars verkar det vara ett bra alternativ.

Direktörpelle: handlaren rekommenderade inte limning då han menade att om det blev mycket spänning i golvet kunde det spricka. Om man skulle limma rekommenderade han istället ett lamellgolv han hade som ser likadant ut fast lite bredare plankor men jag är bara orolig att det inte har lika genuin känsla som plankgolvet.

Hej
Får man fråga hur tjock flytspackel är?

Flytspacklet är 10-15 mm.

Nu visade det sig att det mesta 70 % av rummet hade kvar gamla lackade golvet vilket gjorde att spacklet följde med plastmattan. Blev rätt glad faktiskt, hade verkligen mardrömmar över att ta bort 12 m^2 då det satt ordentligt i de obehandlade plankorna.

Har nu tagit bort det mesta. Några fläckar kvar där det sitter fast extra mycket i träet så jag funderar på att fixa någon slip för att ta bort det. Är mindre än en m^2 så det blir att hyra eller låna, tips på bästa maskin för ändamålet? golv2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett stämjärn?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.