Golvet i lägenheten är uppbyggt av betongbjälklag med sand ovanpå (ca 5 cm) och sedan plastfolie följt av golvspånskivor.

Dessa golvspånskivors yttre är förstörda och jag tänkte byta alla golvspån då de gamla golvspånskivorna har måtten 600x1200x10 mm (BxLxT) och går ej att köpa.

Jag kommer att försöka riva golvspånen delvis åt gången och lägga ny byggplast och sedan ny spånskiva som limmas. Jag gör på detta sätt för att vara försiktig så att sanden inte förstörs.

Jag undrar följande:

- Går det bra att lägga 16 mm golvspånskivor då dessa 10-12 mm skivor ej tillverkas längre? Jag tänker att de gamla är ju tunnare så 16 mm borde klara belastningen i köket.
- Är det något jag behöver tänka på?

• Förstörda golvspånskivor i en lägenhet som ska bytas, med synliga skador och slitage på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tergo skrev:
12mm finns tex. [länk]
men 16mm är ju bättre om de 6mm inte ställer till med problem på höjden
sen är det ju inte helt lätt att lägga på sand men det går
Jag såg den där men det som skiljde sig åt andra dimensioner var att denna på 12 mm kallades för renoveringsgolv. Undrar om det är ok att använda 12 mm på sand? Idag ligger ju något från 20 år tillbaka i tiden som är typ 10 mm så det borde väl gå.

L Lärljungen skrev:
Idag ligger ju något från 20 år tillbaka i tiden som är typ 10 mm så det borde väl gå.
det borde det göra , men kan du få dit 16mm då får du ett styvare golv

• Gilla
Jjjonas5420
  • Laddar…
T tergo skrev:
det borde det göra , men kan du få dit 16mm då får du ett styvare golv
Styvare? Dom ligger väl ändå fortfarande på sanden?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.