Snailman
Har sågat ett runt hål med en gammal borrhammare (ställ in den som en borrmaskin först, alltså ingen Hammar funktion alls) den är på 750W. Gjorde uppehåll några gånger så borrmaskinen kunde svalna, då det börjat lukta bränt

Har borrat hålet klart men konstaterat att stenen är 6cm tjock men avståndet markrör till fasaden är 5 cm, så tänkte göra markstenen tunnare just där jag ska passera markröret, där kommer jag ju aldrig att trampa ändå, om nån har något annat förslag så kommentera i tråden.

Har köpte en hålsåg från Biltema som har diametern 132 mm kostade typ 360 kr plus ett SDs fäste, köpte även ett centrumborr, men verkar bäst att strunta i centrumborren, jag använde i stället en brädstump som jag gjort ett 132mm stort hål i, som jag satte fast i markstenenen med fyra tvingar.

När jag borrat typ 3cm ner i stenen så började hålsåg en fastna, så tog bort träbiten och började vattna i stället, det gick jättebra och resten av stenen var snart genomborrad.

Jula hade även en hålsåg som var 120 mm (kostar ca 500 kr) som jag först missat då de av någon outgrundlig anledning valt att inte placera den i storleksordning, så jag trodde den största var 110 mm (markröret var 110 mm)

Letade lite på forumet här, men där stod väl rådet att hyra hålsåg och maskin, men ville se om jag kunde göra det själv i stället, utan att ha någon tidspress eller behöva vänta på att all marksten lagts först

Det var alltså diamant hålsågar.

Redigerat:
Snailman
Har satt dit betongstensplattan nu och det verkade fungera att göra den lägre på undersidan just där markröret ska passera

Snailman
Har sågat ett hål i en betongplatta igen, borrade nog ca 15 djupt innan jag tog bort trämallen och sågade igenom resten av plattan med hjälp av vatten

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.